event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Als verzamelterm voor ondersteunende jobs is de term assistant eigenlijk niet meer van deze tijd. Zij doen namelijk heel wat meer dan louter assisteren. Linda Cappelle, CEO van hr-dienstverlener Bright Plus, suggereert een nieuwe functietitel: die van ‘meertalige professional’. Hiermee zet ze een stap naar de opwaardering van de assistant-functie.
De klassieke invulling van het beroep was vroeger puur uitvoerend, maar bedrijven zijn de voorbije jaren meer en meer gaan investeren in nieuwe technologieën en automatisering. “Hierdoor zijn veel uitvoerende taken weggevallen. Denk aan agendabeheer, dat doen heel wat managers vandaag zelf. Daardoor kwam er meer ruimte vrij voor coördinerende- of projectmatige taken”, vertelt Linda Cappelle van Bright Plus.
Het gaat vandaag meer en meer om gespecialiseerde functies. “Denk aan functies binnen marketing, sales, hr of logistiek. Om steeds bij te blijven met de snelle veranderingen worden nieuwe vaardigheden gevraagd. Hard skills, maar ook soft skills zoals persoonlijk leiderschap, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit”, klinkt het. “Vroeger had men het over IQ en EQ, vandaag is het AQ of adaptability quotient een van de belangrijkste soft skills. De nood aan een growth mindset om innovatie te omarmen.”
De assistant bestaat nog wel, maar de meeste assistants van weleer treden dus op als experten in een vakgebied, waarbij zij eerder werken met een manager of team dan voor een team. “In opleidingen van hogescholen wordt ook nergens meer de term assistant vermeld”, stelt Cappelle vast. Op naar de term professional dus. En daarbij is de aanvulling ‘meertalig’ essentieel, aangezien een grondige talenkennis onontbeerlijk blijft. “Niet alleen is België een drietalig land, bedrijven doen ook steeds vaker zaken in het buitenland.
De functietitel van assistant krijgt vaak nog de stempel van ‘vrouwenberoep’ toebedeeld. “De term heeft nog een negatieve connotatie. Zo zullen meer mannelijke profielen zich aangesproken door de titel van aankoper dan die van purchase assistant”, stelt de CEO. “Dat het een knelpuntberoep is, ligt echter niet alleen aan de bestaande vooroordelen over de functie. De vergrijzende arbeidsmarkt speelt ook een rol. En er is vandaag natuurlijk ook een tekort aan arbeidskrachten met de vereiste competenties. En naast de skills is natuurlijk ook de fit met de job, het team en de organisatie van tel.”
Dat het meertalige professionals ontbreekt aan doorgroeimogelijkheden, is een andere hardnekkige misvatting die ontkracht dient te worden, vindt Cappelle. Vooral studenten en meertalige professionals onder de dertig schatten, volgens haar, de carrièrekansen van de job hoog in. “Zij beseffen dat de functie een ideale springplank is naar een meer gespecialiseerde functie binnen de organisatie. Vaak kunnen ze eerst horizontaal doorgroeien door er taken en verantwoordelijkheden bij te nemen, en dan verticaal. Denk bijvoorbeeld aan een marketing professional die eerst een de mogelijkheid krijgt om de lead te nemen in bepaalde projecten, om later verticaal door te groeien tot bijvoorbeeld een leidinggevende functie.”
De markt verandert snel en het is voor bedrijven moeilijk om kwalitatieve kandidaten te vinden, oppert ze. “Meer en meer bedrijven staan open voor meer flexibele samenwerkingsvormen Zo wint bijvoorbeeld het outsourcen van talent aan belang.Deze medewerkers hebben een vast contract bij ons maar gaan projectmatig aan de slag bij verschillende klanten aan de slag. En steeds meer bedrijven schakelen structureel freelancers in. Dat laat ook de professional zelf toe zich flexibeler op te stellen en sneller meer gespecialiseerde kennis op te bouwen. Veel mensen houden ook gewoon van de variatie en verandering in hun job”, stelt ze. “En ook de loopbanen zelf worden flexibeler. De tijd dat we bij dertig jaar dienst gouden dasspelden uitdeelden behoort stilaan tot het verleden.”
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Podcast: een rooskleurige toekomst voor assistants | Goodbye Assistant, Hello Professional EP3
2 min. leestijd
Werken als assistant
Een dag in het spoor van hr project consultant Bart
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.