Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Françoise evolueert al 30 jaar mee met het vak - Dag van de Meertalige Professional

Françoise Beaufays werkt al meer dan 30 jaar als meertalige professional. Logisch dat ze in haar loopbaan al heel wat veranderingen heeft meegemaakt. Zo ondersteunde ze leidinggevenden in diverse afdelingen en bedrijven, én ze zag haar takenpakket evolueren onder de invloed van technologie. Toch bleef één aspect altijd hetzelfde: haar werkplezier.

Bright Plus

4 min. leestijd

Altijd in beweging

Françoise’s carrière als meertalige professional begon toevallig, in een interimkantoor. Na een bachelor in PR en communicatie en een eerste werkervaring wilde ze zich daar inschrijven om een nieuwe uitdaging te vinden. Ze wandelde buiten met een jobaanbieding als uitzendconsultant voor de bediendenafdeling van het toenmalige Creyf’s kantoor, nu bekend als Start People, in Namen.

“Ik werd uiteindelijk overgeplaatst naar de vestiging in Antwerpen om de toenmalige commercieel directeur te assisteren”, vertelt Françoise. “Zo ben ik in een ondersteunende functie gerold. En die doe ik nog altijd. Dat heb ik echter nooit als een stilstand ervaren. Je zit altijd op dezelfde spreekwoordelijke stoel, maar de bedrijven waarvoor je werkt zijn voortdurend in beweging: een beursintroductie, rebranding, een andere directeur etc.”

Kameleon op de werkvloer

Vandaag ondersteunt Françoise als Executive Secretary de CEO en CFO van RGF Staffing Belgium, het moederbedrijf van Bright Plus. Haar takenpakket is erg breed: agendabeheer, projectondersteuning, de organisatie van boardmeetings, teambuildings, kick-offs etc. “Ik zorg ervoor dat de mensen voor wie ik werk zich kunnen focussen op hun kerntaken. Alles daarrond neem ik zoveel mogelijk op mij.”

“Ik hou enorm van de afwisseling”, vervolgt ze. “De ene dag ben ik bezig met interne communicatie, de dag erna met een strategische vergadering, een vertaling, een event of volg ik publicaties in het Staatsblad op met de juridische afdeling … Ik sta in contact met alle afdelingen van onze backoffice-diensten maar ook met klanten, beroepsverenigingen … Er is continu beweging en variatie en dat maakt dat de job altijd boeiend blijft, ook na drie decennia. Daarnaast geniet ik van de vrijheid en autonomie om mijn werkdag in te plannen zoals ik dat wens.”

Flexibiliteit is daarbij een must. “Je moet een beetje een kameleon zijn. Soms belt onze internationale hoofdzetel voor een lastminutemeeting en moet ik het hele programma van die dag omgooien. Dan is het een kwestie van creatief en probleemoplossend denken. En net daar haal ik energie uit.”

slide 1 of 1

De rol van technologie

Sinds de start van Françoise’s loopbaan heeft de technologische evolutie haar job grondig hertekend. Toen ze begon, werkte haar kantoor nog met vaste telefoons, logge computers en bibliotheken vol papieren dossiers. Tegenwoordig verlopen vele processen digitaal: data worden veilig opgeslagen in de cloud, AI neemt steeds meer repetitieve taken over en internationale meetings zijn slechts een muisklik of sneltoets verwijderd.

“Technologie heeft sommige aspecten van de job ongetwijfeld gemakkelijker gemaakt”, zegt Françoise. “Vroeger was ik soms dagen bezig met een lange vertaling. Nu kan ik een AI-tool gebruiken en het resultaat kritisch nalezen. Ik zie die ontwikkeling niet als een bedreiging, maar als een kans. We moeten deze opportuniteit omarmen in combinatie met onze onvervangbare menselijke touch.”

Volgens Françoise kan je die kansen wel alleen maar grijpen als je bereid bent om continu bij te leren en mee te evolueren. “Ik volg workshops, zit in peer groups, onderhoud dagelijks mijn talenkennis … Belangrijk: je moet daarbij ook zélf het initiatief nemen en willen leren.”

Een strategische partner

De digitalisering heeft ook op een andere manier Françoise’s job als meertalige professional beïnvloed. De functie, ooit overwegend administratief van aard, is geëvolueerd naar een meer partnerschapsrol. Het klassieke beeld van de assistente uit ‘The Devil Wears Prada’ die alleen maar koffie haalt en notities neemt? Dat is verleden tijd.

“Meertalige professionals zijn strategische partners geworden. Een vaste waarde binnen het bedrijf, een vertrouwd aanspreekpunt dat mensen de weg wijst binnen de organisatie. Mensen beseffen vaak niet wat je allemaal doet achter de schermen.  Dat voorbereidende werk is vaak onzichtbaar, maar draagt eveneens bij aan het succes.”

Françoise’s advies aan startende meertalige professionals borduurt voort op die evolutie: “Volg je buikgevoel en laat je niet afschrikken. Het is een ongelooflijk veelzijdige job waarin je zélf mee de richting bepaalt. En wie wil doorgroeien, heeft veel opties. Horizontaal, door je kennis te blijven verdiepen en verbreden. Of verticaal, door je te specialiseren. Dankzij je helikopterview op de hele organisatie ontdek je vanzelf waar je interesses liggen.”

Geen spijt, wel dankbaarheid

Wanneer ze terugblikt op haar boeiende carrière, voelt Françoise vooral voldoening. “Ik heb een atypisch parcours afgelegd: geplukt uit een filiaal over de taalgrens, leidinggevenden gevolgd tijdens hun traject in het buitenland en weer terug … Soms denk ik: ik had bijna een boerderij gekocht in de regio Namen. Hoe had mijn leven er daar uitgezien? Maar goed, het is uiteindelijk wel een prachtig verhaal geworden. Mijn gezin en ik zijn gelukkig in Vlaanderen. Soms moet je gewoon meegaan met de flow, niet te veel nadenken, en je aanpassen. Zoals een echte kameleon.”

Events en trainingen op de agenda

event

Webinar - De kunst van feedback: van theorie tot praktijk
app.event.read_more

event

Opendeurdag | Bright Plus Antwerpen & Mechelen

Antwerpen

app.event.read_more

event

Van stilte tot spotlight: de kracht van verschillende persoonlijkheden op het werk
app.event.read_more