Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Van Personal Assistant naar Marketing Manager: het groeipad van Jens - Dag van de Meertalige Professional

In 2013 zette Jens Martens zijn eerste stappen bij Bright Plus als project consultant en personal assistant. Intussen is hij uitgegroeid tot marketing manager en een van de dragende krachten achter de digitale communicatie van het bedrijf. Het werd een ontdekkingstocht vol verkenning, zelfontplooiing en nieuwe inzichten.

Bright Plus

3 min. leestijd

Op verkenning in de bedrijfswereld

Op de schoolbanken koos Jens eerst voor Toegepaste Economische Wetenschappen, maar hij schakelde snel over naar een taalopleiding. Terwijl vele medestudenten na het afstuderen kozen voor het onderwijs of voor een rol als vertaler of tolk, wilde Jens liever in de bedrijfswereld terechtkomen. Hoe, wat en waar: dat was nog niet helemaal duidelijk.

Bij Bright Plus vond hij precies wat hij zocht: een omgeving waar hij zijn meertaligheid kon inzetten en via diverse projecten zijn interesses verder verkennen. Voor zijn eerste opdrachten ging hij aan de slag als hr-assistent, logistieke coördinator en personal assistant.

Impact via een omweg

“Die eerste jaren waren erg waardevol”, vertelt Jens. “Maar ik wilde graag een meer rechtstreekse impact maken op de business zelf. Vanuit mijn interesse in digitale communicatie nam ik social media onder mijn vleugels en begon ik te experimenteren met copywriting, advertenties en campagnes. Zo rolde ik meer en meer in die marketingwereld.”

In 2019 verliet Jens Bright Plus om ervaring op te doen bij een ander bedrijf. Enkele jaren later keerde hij terug als Online Marketing Officer. Het doel: doorgroeien in zijn marketingexpertise. “Ik heb altijd nagedacht over hoe ik meerwaarde kon blijven creëren. Daarbij wilde ik niet alleen verticaal groeien, maar ook horizontaal: nieuwe skills leren, mezelf uitdagen, blijven meedenken met het bedrijf. Zo werd ik uiteindelijk marketing manager.”

slide 1 of 1

Een solide basis

In zijn huidige functie blijft Jens nog steeds even gepassioneerd over communicatie als toen hij begon. “Voor mij start alle impact en verandering met communicatie”, zegt hij. “Ik merk dan ook dat ik nog steevast terugval op wat ik als meertalige professional heb geleerd: structureren, plannen, betrokkenheid creëren. Flexibel zijn, snel schakelen, een veelzijdig takenpakket invullen … Dat zijn dingen die ik toen ook al erg leuk vond.”

Ook was hij als meertalige professional even resultaatgericht als nu. Zijn manager was zijn klant: hoe kon hij ervoor zorgen dat alles vlot verliep, zodat zij haar doelstellingen kon behalen? Vandaag stelt hij zich diezelfde vraag, maar dan vanuit een ander perspectief: wanneer is een werkzoekende of werkgever volledig ontzorgd? De competenties die hij als meertalige professional opbouwde, kan hij dus gemakkelijk vertalen naar zijn huidige rol.

Jens wil dan ook graag een hardnekkig misverstand over meertalige professionals uit de wereld helpen. “De rol wordt vaak als puur ondersteunend gezien, maar je moet ook strategisch en probleemoplossend kunnen denken. Je werkt niet zomaar in functie van iemand, je werkt sámen met anderen. Onderschat ook hun rol en expertise in communicatie niet. Van een corporate presentatie tot een e-mail naar alle collega’s: de kleinste nuances kunnen de impact van je boodschap maken of kraken.”

Stap voor stap

Wanneer hij terugkijkt op zijn groeipad, ziet Jens alleen maar een verrijkende leerschool. “Misschien had ik op school meteen voor talen moeten kiezen, en niet voor TEW”, mijmert hij. “Maar eerlijk gezegd ben ik blij dat het allemaal zo gelopen is, dat ik eerst een basis heb opgebouwd. Die inzichten neem ik nu elke dag mee. Soms duurt het even voor je je weg vindt en moet je nu eenmaal verschillende dingen uitproberen. Maar dat is helemaal oké.”

Die kennisopbouw schuilt overigens niet alleen in opleidingen maar vooral in het dagelijkse takenpakket. Zeker als starter is het volgens Jens belangrijk om bewust ruimte te maken voor inspiratie en zelfstudie, ook al is dat soms lastig in de dagelijkse drukte. In de toekomst wil hij dan ook blijven bijleren en zijn competenties als vertrekpunt gebruiken.

“Denk nooit in problemen maar in kansen”, vult hij aan. “Zo verruim je je blik en je speelveld. Experimenteer kritisch met AI en andere tools, en bepaal nauwgezet welke je waar en wanneer inzet. En maak er een gewoonte van om zaken op te zoeken, bijvoorbeeld via YouTube. Met die nieuwsgierige attitude wordt het gemakkelijker om te ontdekken wat je echt graag doet.”

Events en trainingen op de agenda

event

Webinar - De kunst van feedback: van theorie tot praktijk
app.event.read_more

event

Opendeurdag | Bright Plus Antwerpen & Mechelen

Antwerpen

app.event.read_more

event

Van stilte tot spotlight: de kracht van verschillende persoonlijkheden op het werk
app.event.read_more