event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
In onze podcast ‘Goodbye assistant, hello professional?’ verkennen we alle aspecten van het assistantberoep. De tweede aflevering staat in het teken van de groei- en carrièremogelijkheden van meertalige professionals, zoals wij bij Bright Plus onze assistants noemen.
Host Xavier Taveirne gaat daarvoor in gesprek met Linda Cappelle, onze CEO, en collega’s Jens Martens en Jolien Nulens. Zij vertellen je hoe deze professionals verandering kunnen omarmen en hoe het zit met het loonpakket.
Liever het interview live bekijken? Bekijk de video
Waar een assistant vroeger met heel veel zaken — en taken — in contact kwam, ligt de nadruk nu meer op specialisatie in één vakdomein. Denk maar aan human resources, marketing, sales, aankoop en facilities. “Daar is natuurlijk meer specifieke vakkennis en knowhow voor nodig. Binnen hr moet je bijvoorbeeld de sociale wetgeving volledig onder de knie hebben. En goede communicatieskills zijn crucialer dan ooit, welke richting je ook uitgaat”, weet Linda. “Om je altijd weer aan te passen aan een veranderende manier van werken, is een growth mindset onmisbaar, waarbij je openstaat voor verandering. Alleen zo kan je er ook op de lange termijn een succes van te maken.”
Leren en bijleren eindigt niet zodra je je diploma op zak hebt. Meer nog: daar begint het pas. Want op de huidige arbeidsmarkt is levenslang leren geen optie, maar een noodzaak. “Digitalisering, artificiële intelligentie, samenwerken vanop afstand, … Er evolueert veel, en daar moet je als werknemer in meegaan”, zegt Linda. “Medewerkers leren 70% van hun vaardigheden on the job, en 20% pikken ze op van collega’s of leidinggevenden. Maar 10% van de opgedane kennis en skills leren ze in een klaslokaal of webinar. Het is dus aan de werkgever om naast opleidingen ook in te zetten op kennisdeling onder collega’s.”
Veel hangt af van je eigen drive, goesting en passie. Vroeger hamerden leidinggevenden vooral op IQ (intelligentie) en EQ (emotionele intelligentie), maar nu komt daar ook AQ bij: je aanpassingsvermogen. Je hebt een zekere portie veerkracht nodig om nieuwe dingen te proberen en zo altijd de nodige soft en hard skills aan te leren — maar het levert je wel veel op.
Dat bewijst Jens, die zijn carrière begon als project consultant bij Bright Plus Outsourcing Solutions en doorgroeide tot online marketing officer. “Ik heb veel uitdaging nodig en door op projectbasis te werken, kon ik heel wat ervaring opdoen. Je komt vaak uit je comfortzone en zo leer je veel bij”, zegt Jens over zijn loopbaan. “Daarna werd ik personal assistant bij Bright Plus en in die functie zijn mijn communicatievaardigheden erop vooruitgegaan. Ik verdiepte me via opleidingen in marketing en sociale media. Zo ben ik hier uiteindelijk op de marketingafdeling terechtgekomen.”
“Ik ben op acht jaar tijd zowel horizontaal als verticaal sterk gegroeid. Een job waarin je je eigen ding kan doen en je je goed voelt, dat is onbetaalbaar.”
De steeds hogere eisen vertalen zich ook naar het loonbriefje van meertalige professionals. Belangrijk, want het loon is namelijk nog altijd een van de belangrijkste redenen waarom iemand kiest voor een job. Daarna komen werksfeer, werkzekerheid en een goeie balans tussen het werk en het privéleven.
“Bij Bright Plus bevragen we om de twee jaar zo’n 10.000 meertalige professionals over hun salaris”, vertelt content marketeer Jolien. “We merkten dat de lonen in de afgelopen tien jaar zijn meegegroeid met de functie. Een assistant verdient nu bruto gemiddeld meer dan 3.000 euro per maand, al zijn er nog heel wat verschillen naar regio, sector en werkervaring. De sterkste groei bevindt zich op het vlak van de extralegale voordelen. Je moet dus vooral kijken naar het totale pakket, met alle voordelen bij. Daar merken we vooral grote vorderingen op het vlak van thuiswerk: werknemers krijgen vaker een smartphone, data-abonnement en internetvergoeding. Ook heeft nu bijna een op de drie meertalige professionals die meededen aan ons salarisonderzoek een bedrijfswagen.”
In de tweede aflevering van onze podcast gaan Linda, Jens en Jolien dieper in op de groei- en carrièremogelijkheden van meertalige professionals. Krijg je niet genoeg van onze inzichten en onze tips? In ons boek lees je meer over de evolutie van het assistantberoep, welke skills belangrijk zijn en hoe je succesvol de toekomst tegemoet gaat. We stellen je graag ‘Goodbye assistant, hello professional?’ voor.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Groeien als meertalige professional: zo stimuleer je je growth mindset
2 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.