event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Een personal assistant is meer dan ooit een specialist die meedenkt met de manager en mee de strategische lijnen uitzet. Omdat de jobinhoud evolueert en er meer verantwoordelijkheden bij komen kijken, verandert stilaan ook de functietitel.
Bij BMW Group spreken ze bijvoorbeeld van ‘strategy & business officers’. Wat is hun rol in de organisatie en welke profielen worden het meest gevraagd? Janne Hermans, senior talent acquisition & development expert bij BMW Group, vertelt er meer over.
“Terwijl de job van een personal assistant vroeger overwegend uitvoerend en ondersteunend was, hebben onze strategy & business officers nu een uitgebreide rol in onze organisatie”, zegt Janne. “Bij BMW Group volgen ze trends in de markt, zoals de elektrificatie van voertuigen en wijzigingen in de fiscale wetgeving. Op basis daarvan brengen ze interessante onderwerpen aan op de directievergadering. Ze analyseren bedrijfscijfers, bereiden presentaties en workshops voor en worden actief betrokken bij de werking van onze organisatie. Strategy & business officers werken met andere woorden in eerste linie samen met de directie en staan in contact met het hele bedrijf.”
Het is duidelijk: een personal assistant is meer dan ooit een sparringpartner. Meer regisseur dan uitvoerder. “Dat maakt dat het profiel van deze medewerkers heel breed is en dat ze van alle markten thuis zijn. Onze strategy & business officers hebben kennis van sales, operations, finance én marketing”, gaat Janne verder.
De rol vraagt ook andere skills dan die van de klassieke management of personal assistant (waar de focus vooral lag op ondersteunen). “Ze moeten bijvoorbeeld analytisch en strategisch meedenken om complexe informatie helder over te brengen naar collega’s in alle afdelingen. En ze werken mee aan de budgetbesprekingen. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel, een ijzersterke talenkennis en uitgebreide ervaring in digitale software zijn eigenlijk een must.”
“Deze functies worden bij BMW Group ingevuld door hoogopgeleide profielen, vaak met een economische achtergrond”, vertelt Janne. “Eigenlijk kan je ze op gelijke hoogte plaatsen met teamleaders en experten. Dat maakt de zoektocht naar geschikte profielen moeilijker … Ook omdat er een goede match moet zijn tussen de kandidaat en onze waarden en werking.”
De steeds hogere eisen zorgen voor een heuse war for talent: bedrijven staan te springen om getalenteerde professionals aan te werven.
Omdat de functie van strategy & business officer continu in beweging is, zijn er heel wat groeimogelijkheden. “BMW biedt dan ook jaarlijks een open aanbod aan trainingen. Onze medewerkers kunnen hier vrij uit kiezen en nemen hun groei zelf in handen, om de hogere eisen te kunnen volgen”, zegt Janne. “Er is ook ruimte voor ‘jobcrafting’: als onze collega’s aangeven waarin ze zich willen verdiepen, stemmen we het takenpakket zo veel mogelijk af op hun interesses en sterktes.”
Er valt nog zoveel boeiends te ontdekken over de functie van (personal) assistant … dus schreven we er bij Bright Plus een boek over! In ‘Goodbye assistant, hello professional?’ richten we de spotlights op dit uitdagende beroep. We brengen de sterke verandering van de functie in kaart en kijken wat de toekomst in petto heeft. Is de term ‘assistant’ bijvoorbeeld nog wel up-to-date? Bestel het boek via Owl Press (Borgerhoff & Lamberigts). Luister je liever naar onze verhalen? Check dan zeker onze podcast.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Groeien als meertalige professional: zo stimuleer je je growth mindset
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.