Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt

Artificiële intelligentie is geen toekomstmuziek meer. ChatGPT en andere tools schrijven teksten, doen research, creëren computercodes en maken zelfs muziek en kunst. Doordat AI taken vereenvoudigt, rijst de vraag of het onze jobs zal overnemen.

Bright Plus

4 min. leestijd

Je hoeft je echter geen zorgen te maken. Artificiële intelligentie kan zelfs helpen om efficiënter te werken. Hoe dan? Dat leggen we uit in dit artikel.

Technologie die jobs of taken overneemt: het is niet nieuw. Terwijl de eerste telefooncentrales manueel bediend werden door telefonistes, verloopt alles tegenwoordig geautomatiseerd. Een recenter voorbeeld is de bankbediende. Vroeger besteedde die het grootste deel van zijn tijd aan transacties, uittreksels en geldafhalingen – zaken die nu bijna allemaal digitaal gebeuren.

Wil dat zeggen dat we geen bankbedienden meer nodig hebben? Neen, integendeel: dankzij online banking hebben zij meer tijd voor persoonlijk advies en kunnen ze hun klanten beter helpen. Ze hebben een ander takenpakket, waardoor hun job net interessanter wordt. Hetzelfde geldt voor meertalige professionals, die vandaag veel méér doen dan de telefoon opnemen, agenda’s beheren en klanten verwelkomen. Ze zijn tegenwoordig specialisten in hun vak die vaak een hogere functie bekleden dan vroeger.

Technologie als uitvoerder

Je zou kunnen zeggen dat de technologie door de jaren heen in verschillende sectoren de uitvoerende taken heeft overgenomen. Zo is het nu ook aan het gebeuren met ChatGPT en consoorten. Door AI-tools te gebruiken voor uitvoerende taken die weinig context en menselijke inbreng vereisen, komt er meer tijd vrij. Die kan je besteden aan je belangrijkste taken – die waarmee jij écht het verschil maakt op de werkvloer.

In plaats van artificiële intelligentie te zien als een bedreiging, beschouw je het dus beter als een betrouwbare tool die je helpt om efficiënter te werken en je doelen te bereiken.

Hoe gebruik je AI als meertalige professional?

Het komt er dus op aan om de kansen die AI biedt te verkennen en te benutten. Marketeers kunnen de technologie bijvoorbeeld gebruiken als basis voor hun research, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan strategisch werk. Copywriters laten AI dan weer een eerste ruwe versie van een tekst schrijven, om die daarna te verfijnen tot een mooie afgewerkte versie.

Hoe gebruikt je AI concreet in jouw job? Hier zijn enkele nuttige tools (al dan niet betalend):

  • Agendabeheer: Calendly
  • Teksten schrijven: ChatGPT, Bing Chat, Google Bard, Jasper.ai, Writely.ai
  • Mails opstellen: Microsoft Copilot, ChatGPT, Bing Chat, Compose AI, ReplyGPT
  • Documenten vertalen: Deepl, Google Translate, Microsoft Translator, Reverso, ChatGPT, Bing Chat
  • Spraak naar tekst omzetten (bv. na vergaderingen): Otter.ai (enkel Engels), Speechmatics (ook Nederlands), Whisper
  • Tekst samenvatten: ChatGPT, Bing Chat
  • Grammaticacontrole en spelling: Grammarly
  • Grafisch ontwerp: Canva, Looka, Adobe Firefly, Clickable.so
  • Presentaties maken: Beautiful.ai

AI als hulpmiddel, geen vervanging

Hoewel deze AI-tools veel voordelen bieden, beschikken ze niet altijd over de nodige relevante context. Vaak verwerken ze data zonder het echt te analyseren of te begrijpen, wat kan leiden tot onnauwkeurige en ‘gekleurde’ informatie.

Bovendien zijn er bepaalde taken waarbij onze menselijke intelligentie, empathie en inlevingsvermogen onmisbaar zijn. Het is dus belangrijk om AI als hulpmiddel te gebruiken, niet ter vervanging van de menselijke inbreng. Als mensen zullen wij namelijk altijd het verschil blijven maken met onze ‘human touch’, waarover technologie niét beschikt.

Deze eigenschappen worden door de komst van AI belangrijker in jouw job:

Creativiteit, originaliteit en vindingrijkheid

Bv. meedenken over de strategie van het bedrijf of een bepaalde afdeling, marketingcampagnes bedenken en uitwerken van A tot Z, brainstormen over frisse content op de social media of de website, originele ideeën bedenken voor een bedrijfsevent of personeelsfeest.

Beoordelingsvermogen en analytisch denkvermogen

Bv. documenten en rapporten kritisch en aandachtig lezen en conclusies trekken die nuttig en waardevol zijn voor (de toekomst van) het bedrijf.

Omgaan met onverwachte situaties

Bv. reorganisatie van teams en taken nadat een medewerker zijn ontslag geeft, inspelen op de invloed van externe factoren op de planning en activiteiten van het bedrijf (inflatie en prijsstijgingen, noodweer, oorlog).

Empathie, samenwerken met anderen

Samenwerken in een team met collega’s, zodat jullie samen doelen bereiken en het bedrijf helpen groeien.

Cohesie en verbinding creëren tussen medewerkers en afdelingen

Bv. organiseren van team events, onthaal en onboarding van nieuwe medewerkers.

Experimenteer en boost je job

Artificiële intelligentie is here to stay. In plaats van bang te zijn dat het je job zal overnemen, is het beter om de technologie te omarmen en in je voordeel te gebruiken. Verdiep je in de softwaretools die hierboven vermeld staan. Ga na welke ervan jij kan gebruiken om je taken efficiënter uit te voeren of om bepaalde taken van je over te nemen, zodat je je meer kan focussen op andere zaken.

Ga ermee naar je manager of leidinggevende: zo toon je aan dat je meedenkt over de toekomst en hoe je je productiviteit en de kwaliteit van je werk kan verbeteren. Door open te staan voor de ‘nieuwe realiteit’ en een voortrekkersrol op te nemen, krijg je misschien een uitdagender takenpakket. Zo betekent AI niet het einde van je job, maar net een boost voor je carrière!

Ben jij op zoek naar nuttige tools om jouw carrière te boosten? Neem een kijkje op onze website!