Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Is Artificial Intelligence een bedreiging voor mijn job?

We kunnen niet meer om de doorbraak van AI heen. Op de arbeidsmarkt werken menselijke en kunstmatige intelligentie steeds meer samen. Hierdoor zijn sommigen bang om hun job te verliezen. Niet nodig: als je openstaat voor de innovatieve mogelijkheden die technologie biedt, kan je je job efficiënter uitvoeren met meer oog voor kwaliteit.

Josefien De Bock

3 min. leestijd

Doorbraak van AI

De laatste tijd wordt er veel geschreven en gepraat over ChatGPT. Sommigen vergelijken de superchatbot met de iphone: toen Steve Jobs het eerste toestel presenteerde in 2007, werd verwacht dat het de wereld zou veranderen – wat het ook deed. ChatGPT lijkt nu hetzelfde te doen met Artificial Intelligence.

Toch is artificiële intelligentie niet nieuw in het bedrijfsleven. Tal van ondernemingen gebruiken al lang technologie om hun klantendienst, bedrijfsprocessen of online winkelbeleving te optimaliseren. Maar vandaag is het zichtbaarder dan ooit. Ontwikkelingen als de ChatGPT of de beeldgenerator Dall-E zijn voor veel mensen de eerste echte kennismaking met AI. Deze systemen lezen niet enkel bestaande informatie maar genereren ook nieuwe informatie. Doordat die zogenaamde ‘generatieve AI’ toegankelijk is voor iedereen, komt het nu wel heel dicht bij ons.

Menselijke inbreng blijft cruciaal

De snelle evoluties in AI roepen vragen op over de impact op de menselijke inbreng en creativiteit. Het is immers voor het eerst dat ook creatieve jobs bedreigd lijken door technologie. De nieuwe kunstmatige systemen zijn in staat om marketingteksten, blogs, programmeercode, foto’s en bewegende beelden te genereren. Sommige mensen, vooral in de creatieve sector, maken zich hierdoor zorgen over de gevolgen voor hun job. Als freelancer voel je je misschien ‘kwetsbaar’ aangezien je niet vast in dienst bent en sneller aan de kant geschoven kan worden dan een vaste medewerker als je opdrachtgever je niet meer nodig heeft.

Het is begrijpelijk dat de doorbraak van AI je aan het twijfelen brengt. Maar je mag de menselijke inbreng niet onderschatten. Generatieve AI blijft namelijk een statistische dataverwerker. Dat betekent dat het op basis van miljarden voorbeelden razendsnel de meest waarschijnlijke woordenreeks of beelden voorspelt die bij een opdracht horen. Het denkt echter zelf niet na over het antwoord. AI heeft geen bewustzijn en kan niet twijfelen, wikken en wegen, een ethisch of esthetisch oordeel toevoegen. Het bouwt enkel voort op patronen uit het heden en het verleden, en het risico op foute informatie is groot hierbij. Onze sterkte als mens is dat wij ook vooruitkijken en zaken kunnen verbeelden die buiten de bestaande patronen vallen. Onze creativiteit en verbeeldingskracht maken ons uniek ten opzichte van AI en geven ons voorsprong op de arbeidsmarkt.

Anders en beter werken

AI is vandaag aanwezig in verschillende sectoren van de arbeidsmarkt, waar het mogelijkheden biedt om jobs efficiënter te laten verlopen. Denk aan de industrie, waar routinetaken overgenomen worden door geautomatiseerde systemen. In customer care wordt AI ingezet om documenten vlotter op te zoeken, en in de boekhouding voor de verwerking van facturen. Ook de medische sector schakelt technologische hulpmiddelen in om accurater te werken. Dankzij de technologie worden tijdrovende taken efficiënter uitgevoerd, waardoor er tijd vrijkomt voor kwalitatief werk, zoals meedenken met klanten. Bovendien helpt het om het tekort aan arbeidskrachten op te vangen, waar veel sectoren mee te kampen hebben.

Het is dus belangrijk dat je openstaat voor AI en leert om ermee om te gaan: misschien kan het ook jouw job efficiënter maken. Dit betekent niet dat jij overbodig wordt. Integendeel, er zal altijd menselijke tussenkomst nodig zijn. Net zoals bij voorgaande technologische evoluties is het niet zo dat jobs door de technologie verdwijnen, wél dat de aard van het werk verandert. Zo maakte de robotchirurgie de chirurg destijds niet overbodig, maar kan de chirurg er nu wel accurater door werken. Op dezelfde manier kunnen copywriters en programmeurs ChatGPT gebruiken als een soort brainstormmachine. De chatbot kan een creatieve voorzet en inspiratie geven. Hierop kan jij dan verderwerken met je eigen vaardigheden: contextueel denken, verbanden leggen, emoties toevoegen, vertrouwen op intuïtie en buikgevoel. Op die manier kan je sneller en efficiënter werken en lever je misschien betere resultaten af voor je opdrachtgevers.

Mens en technologie gaan hand in hand

Door de doorbraak van AI zal zowat elke kenniswerker te maken krijgen met productiviteitssoftware die een stuk van het werk automatiseert. We gaan een nieuw tijdperk in met tal van innovatieve mogelijkheden. In plaats van die te beschouwen als een bedreiging, is het beter om ze te omarmen en technologie te gebruiken als copiloot. Laat je niet bang maken maar test, experimenteer en leer. Dat maakt het niet alleen aangenamer werken voor jezelf, je kan zo ook een betere service bieden aan je klanten. Kortom, een boost voor je onderneming!

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur