event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Om efficiënt te werken en projecten en informatie te centraliseren, gebruiken veel bedrijven een online platform. Zo kunnen medewerkers van verschillende afdelingen en locaties vlot samenwerken. Ik zet enkele digitale platformen op een rij die ook voor jou als freelancer handig zijn om je productiviteit en workflow te verbeteren.
Met een online project management tool leid je elk project in goede banen, al dan niet samen met een team. Je kan anderen toegang geven tot een project en taken aan iemand toewijzen. Binnen elk project kan je to do’s aanmaken, milestones en deadlines bijhouden en gesprekken voeren. Hierdoor worden er minder e-mails over en weer gestuurd en geraken projecten tijdig afgerond, met tevreden klanten als gevolg. Basecamp, Monday, Asana, Trello en Notion zijn goede tools die je kan gebruiken voor project management.
In Slack kunnen teamleden berichten sturen, archiveren en terugvinden. Alle communicatie komt samen op één plaats, waardoor je minder e-mails krijgt en er dus minder tijd aan verliest. In Slack kan je ook online vergaderen. Microsoft Teams is een vergelijkbare tool: je kan ermee chatten, vergaderen en bestanden delen. Deze tools bevorderen de samenwerking in teams en groepen.
Met Google Docs/Google Drive en Microsoft 365/OneDrive kunnen verschillende personen tegelijk werken aan een Word-document, Excel-sheet of PowerPoint-presentatie. Feedback geven is heel makkelijk, zonder dat er tientallen e-mails voor moeten gestuurd worden. Per bestand kan je kiezen met wie je het wil delen en kan je rechten geven aan die persoon (bv. alleen lezen, opmerkingen plaatsen, bewerken). Ideale tools voor een vlotte samenwerking binnen je team!
Als freelancer moet je goed je kosten, budgetten en facturatie bijhouden. Je kan dit doen met Excel, maar het is tijdrovend en het risico op fouten is groot. Je gebruikt beter een online facturatietool voor offertes, tijdregistratie, kosten en facturen. Zo heb je een goed zicht op de financiële toestand van je bedrijf, waardoor je kan groeien. Er bestaan veel tools zoals Teamleader, Billit, Geneto, Paymo, Silvasoft, Comanage, Factuursturen,… Zo’n online programma heeft als extra voordeel dat het doorgaans compatibel is met het boekhoudpakket van je boekhouder (als je die hebt). Zo kan hij/zij makkelijk je btw- en belastingaangifte doen. Ook de My Bright Plus app van Bright Plus vereenvoudigt je facturatie en betalingen. De app helpt je niet enkel om freelance opdrachten te vinden, hij zorgt ook voor een correcte uitbetaling. Zo hoef jij minder tijd te besteden aan budgetten opstellen en facturen maken: handig!
Lees ook: Tips voor jouw freelance administratie
Met een online tool als SiteManager kan je zelf een website bouwen en beheren, ook zonder kennis van grafisch design of web development. Als freelancer kan je zo geld uitsparen, want een website laten maken is een hele investering waar je misschien niet altijd ruimte voor hebt. Dankzij SiteManager kan je met verschillende mensen tegelijk werken aan een website, wat je ook nog eens tijd bespaart.
Er bestaan nog veel andere online platformen, maar dit vind ik de interessantste voor freelancers. Als je de samenwerkingstool kiest die het best bij jou en je bedrijf past, kan het een boost betekenen voor je efficiëntie en productiviteit!
Ben jij op zoek naar nieuwe opdrachten of wil je jouw professionele administratie vereenvoudigen? Download dan de gratis My Bright Plus app en ga aan de slag!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Freelance werken
Waarom sterke klantrelaties cruciaal zijn voor freelancers
2 min. leestijd
Freelance werken
8 essentiële vaardigheden voor een freelancer
2 min. leestijd
Freelance werken
Hoe maak je een business plan als freelancer?
2 min. leestijd
Freelance werken
Tijdelijke jobs: wat zijn de mogelijkheden?
2 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.