event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
De Engelse econoom Richard Whately zei ooit: ‘Lose an hour in the morning, and you will be hunting for it all day.’ Al tijdens het eerste uur van je werkdag kan je het verschil maken. Wat je doet, bepaalt immers je mindset en daarmee ook je productiviteit voor de rest van de dag. Vermijd daarom deze 6 dingen tijdens het eerste uur van je werkdag.
Je mailbox opruimen en belangrijke e-mails als eerste wegwerken klinkt als een goed plan, maar is het niet per se. In je inbox zit namelijk meer dan alleen prangende berichten. Die afleidende e-mails kunnen je focus op de zaken die je echt als eerste moet afwerken verbreken. Onprettige berichten kunnen daarenboven een impact hebben op je mindset waarmee je aan de werkdag begint.
Blokkeer liever vaste momenten in je dagschema om e-mails te lezen en te beantwoorden. Plan bijvoorbeeld elke dag twee blokken van dertig minuten in voor je mailbox, eentje in de voor- en eentje in de namiddag. Zo kan je tijdens je werkzaamheden je mailbox gesloten houden en raak je niet afgeleid door notificaties van nieuwe e-mails.
Lees ook: Zo beheers je je mailbox
Tijdens de eerste uren van je werkdag is je brein het scherpst en ben je productiever. Die focus zet je best in om eerst je belangrijke taken te verrichten.
Experts geloven namelijk dat vergaderingen en brainstorms het best worden ingepland op momenten waarop de belangrijke taken van de dag of week al zijn afgerond en mensen zich op een fijne en ontspannen manier kunnen engageren voor een meeting.
Al gehoord van de theorie ‘hunting elephants, chasing rabbits and eating frogs?’ Deze theorie stelt dat het uitstellen van vervelende of afleidende klussen een slecht idee is. Je zorgt er beter voor dat je kleine, afleidende taken en vervelende opdrachten waar je tegenop kijkt eerst zo efficiënt als mogelijk afhandelt, om je daarna met volle concentratie op de taken te richten die je graag doet. Vervelende taken van je to do-lijst kunnen schrappen geeft bovendien een superfijn gevoel, wat je motivatie en productiviteit ten goede zal komen.
Heel wat bedienden werken vandaag in een systeem van glijdende werkuren en structureel thuiswerk. Dat betekent dat je vaak zelf kan kiezen hoe laat je begint te werken. Maar hoe later je jouw laptop opstart, hoe meer je achter de feiten aan zal moeten lopen. Dat geeft een onrustig gevoel waar je de hele dag last van kunt hebben. Bovendien mis je zo ook de uren waarop je hersenen op volle toeren draaien. Begin dus liever op tijd aan je dagtaak, zeker als je een drukke dag voor de boeg hebt.
Lees ook: Het nut van timemanagement
Het spreekt voor zich dat de connectie met je collega’s bijzonder belangrijk is, maar er is een tijd en een plaats voor alles. Om optimaal van die leuke babbels te kunnen genieten is het belangrijk dat je eerst je meest productieve uren besteed aan je belangrijke taken. Daarna kan je des te meer genieten van een ontspannen break aan het koffiemachine of een uitgebreide lunch met je collega’s.
Succesvol multitasken is – ongeacht je gender - een mythe. De wetenschap toont aan dat ons menselijke brein simpelweg niet gemaakt is om verschillende taken tegelijk uit te voeren. Richt je aandacht liever op het efficiënt en succesvol afronden van één taak in plaats van drie of vier klusjes met verdeelde aandacht te proberen afhandelen. Je zal merken dat je op die manier sneller al je taken kan afronden en je dat met meer precisie en minder fouten doet.
Kamp jij vanochtend met een werkdip? Met deze tips krik je in een mum van tijd je motivatie op.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Welzijn op het werk
Van burn-out naar wellbeing: of zo’n transformatie een illusie is?
2 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.