event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Als freelancer ben je niet alleen afhankelijk van je vaardigheden en expertise, maar ook van de relaties die je opbouwt met je klanten. Sterke klantrelaties zorgen voor terugkerende opdrachten, positieve mond-tot-mondreclame en een stabiele inkomstenstroom.
Bovendien kunnen tevreden klanten je doorverwijzen naar nieuwe opdrachtgevers, wat goed is voor de groei van je freelance onderneming.
Het opbouwen van klantrelaties vereist toewijding en inspanning, maar vormt de ruggengraat van je freelance carrière. Hoewel het niet vanzelf gaat, betaalt de investering in sterke klantrelaties zichzelf ruimschoots terug. In dit artikel ontdek je hoe je deze essentiële banden kan smeden en onderhouden.
Zorg dat de verwachtingen van beide kanten helder zijn en houd je klanten continu op de hoogte van de status en voortgang van hun project. Dit kan je doen via e-mail, telefoon of online projectmanagementtools zoals Trello, Asana, Basecamp, Notion of Monday.
Maak dat je werk van hoge kwaliteit is en dat je altijd je deadlines haalt. Kan je de afgesproken timing niet nakomen? Wees eerlijk en transparant in plaats van naar excuses te zoeken. Dit helpt om het vertrouwen van de klant te behouden, zelfs in moeilijkere situaties.
Lees ook: Waarom freelancer worden?
Luister naar de behoeften en wensenvan je klant en toon dat je bereid bent om mee te denken. Last-minute wijzigingen of speciale verzoeken? Stel je flexibel op: dat stellen klanten op prijs.
Toon oprechte interesse in je klanten en hun projecten. Een persoonlijke benadering, zoals een bedankje na een succesvol afgerond project of een felicitatie bij een speciale gebeurtenis, helpt om de relatie te versterken. Met kleine details maak je het verschil!
Wacht niet tot de klant naar jou toe komt met een vraag of probleem. Houd contact, ook al loopt er geen concreet project. Informeer af en toe bij je klant hoe het gaat, mail een artikel dat interessant kan zijn, of stuur een nieuwsbrief met updates over jouw bedrijf of diensten.
Bied klanten proactief suggesties aan om hun bedrijf te verbeteren of toekomstige uitdagingen aan te pakken. Stel je tijdens een project kritisch op. Zie je in jouw vakgebied zaken die problemen kunnen opleveren of beter kunnen? Geef dan feedback in plaats van te zwijgen. Zo toon je betrokkenheid en zorg je ervoor dat je top of mind blijft voor toekomstige opdrachten.
Naast feedback geven is het belangrijk dat je na elk project om feedback vraagt om je diensten te verbeteren. Door aan de slag te gaan met opmerkingen, geef je klanten het gevoel dat je hun mening waardeert en toon je dat je streeft naar voortdurende groei.
Door op de hoogte te blijven van de trends en innovaties in jouw vakgebied, blijf je jezelf ontwikkelen. Zo kan je je klanten steeds beter van dienst zijn. Ontdek ons carrière-advies voor nog meer tips om te blijven bijleren als freelancer.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Freelance werken
8 essentiële vaardigheden voor een freelancer
2 min. leestijd
Freelance werken
Hoe maak je een business plan als freelancer?
2 min. leestijd
Freelance werken
Tijdelijke jobs: wat zijn de mogelijkheden?
2 min. leestijd
Freelance werken
Een freelance contract opstellen: waarom en wat staat erin?
3 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.