Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Talenkennis grote troef op de arbeidsmarkt

Taalvaardigheid is van onschatbare waarde in het bedrijfsleven. Taal is de basis van alle communicatie en veel ondernemingen zijn actief over de taalgrens of in het buitenland. In veel sectoren is een tweede of derde taal spreken een grote troef.

Josefien De Bock

2 min. leestijd

Klanten te woord staan in eigen taal

In jobadvertenties vragen bedrijven bijna altijd om een goede talenkennis. Vaak gaat het om kennis van Frans, Engels en/of Duits maar soms ook minder courante talen. Bedrijven willen dat klanten bediend worden in hun eigen taal. Dit zorgt voor vlotte communicatie en het komt de reputatie ten goede.

Taalvaardigheid scoort in elke sector

Een goede talenkennis helpt je makkelijker aan een job, ongeacht de grootte van het bedrijf of de sector. Als customer service medewerker is het belangrijk dat je niet in paniek slaat wanneer je een anderstalige persoon aan de lijn krijgt. Ook in de transportbranche kan je niet zonder een degelijke kennis van Frans als je eindklanten zich voornamelijk in Frankrijk of Wallonië bevinden. In marketingfuncties worden veel Engelse termen gebruikt dus als je aan de slag wilt als marketeer, beheers je maar beter goed je Engels.

Wees eerlijk op je cv

Je talenkennis vermelden op je cv is een must. Je doet dit best door een onderscheid te maken tussen spreken, schrijven en lezen. In een tabel geef je het niveau aan: moedertaal, vloeiend, goed, voldoende, matig. Ken jezelf en wees eerlijk in wat je vermeldt. Doe jezelf niet voor als een expert in de Franse taal als je kennis maar gemiddeld is. Want als je door de mand valt tijdens een sollicitatiegesprek, maak je een slechte indruk.

Alle beetjes helpen

Zelfs met basis talenkennis kan je punten scoren. Dat geldt zeker voor minder courante talen zoals Spaans (bv. voor een bedrijf met hoofdzetel in Spanje) of Pools (bv. in een bouwfirma met veel Poolse werkkrachten).

De financiële waarde van een taal

Dit wordt berekend op basis van de verhouding tussen de voorziene winst die de kennis van een taal oplevert en de kost om de taal aan te leren. Het hoeft niet te verrassen dat Engels een van de meest rendabele talen ter wereld is. Al verliest het stilaan terrein op andere talen zoals Chinees. Frans blijft een van de meest waardevolle talen in Europa, samen met Duits en Engels. Het economisch belang van een taal hangt ook af van de specifieke context van de markt. Nederlands is bijvoorbeeld zeer rendabel in België. In Zuid-Amerika zijn Spaans en Portugees dan weer belangrijk.

Globalisering van het bedrijfsleven

Kennis van vreemde talen is niet enkel belangrijk als je solliciteert bij een internationaal bedrijf. Door de toenemende globalisering is het sowieso een slimme zet om alle talen die je machtig bent te vermelden op je cv. Zo vergroot je je kansen op een sollicitatiegesprek, en wie weet een leuke nieuwe job!

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur