event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het assistantberoep is de voorbije jaren ingrijpend veranderd. Een belangrijke motor achter die evolutie? De digitalisering. Sovanna Hem, Human Capital Business Partner bij Agoria, vertelt waarom die geen bedreiging vormt, maar net kansen creëert om bijvoorbeeld een meer coördinerende rol op te nemen. En dat geldt niet alleen voor digital natives.
In 2018 startte Agoria met het project ‘Be The Change’, om de angst voor digitalisering weg te nemen. Het doel van het project is namelijk om iedereen ervan te overtuigen dat dit net heel wat voordelen met zich meebrengt. “Veel werkgevers en werknemers vrezen nog dat er jobs zullen verdwijnen door de snelle evolutie en dat enkel digital natives aan de slag zullen blijven”, zegt Sovanna. “Akkoord, het digitale verhaal neemt bepaalde routinetaken over. Maar zo komt er voor werknemers net meer ruimte vrij om zich te verdiepen in hun sterktes en nieuwe dingen te leren.”
Om mee te evolueren met de bedrijfswereld hebben medewerkers nieuwe skills nodig. “De belangrijkste vaardigheid is een open geest en de bereidheid om verandering te omarmen. Maar daar moet je proactief tijd voor vrijmaken. Zo kan je jezelf uitdagen en omscholen om vaardigheden en competenties te verwerven die beter aansluiten bij de actuele noden op de arbeidsmarkt. Veranderen is vooral durven — dat zal in de toekomst noodzakelijk blijken.”
Die nieuwe vaardigheden zijn ook belangrijk om ook op afstand op een goede en constructieve manier te kunnen samenwerken, om daarvoor processen te optimaliseren en om duidelijk te blijven communiceren. Die verandering is nu al volop merkbaar, maar zal de nodige aandacht blijven vragen.
Sovanna ziet vooral kansen in ‘knowledge sharing’, waarbij medewerkers hun sterktes inzetten, hun skills en kennis doorgeven aan collega’s, en zo hun expertise vergroten. Zo kan een team de bestaande kennis optimaal benutten én voortdurend verbeteren om ambitieuze doelen te bereiken. Dat levert vaak een groot voordeel op, want elke afzonderlijke medewerker kan groeien als professional én als persoon.
Voor meertalige professionals oogt de toekomst boeiender en afwisselender dan ooit. “Door volop in te zetten op de sterktes van deze profielen en ze meer verantwoordelijkheden te geven, kunnen zij zich blijven ontwikkelen en hun job mee vormgeven”, zegt Sovanna. “Meer nog: ze evolueren naar projectleiders, procescoaches of mentors.
Assistants zijn nauwgezet, planmatig sterk en proactief, en collega’s vertrouwen op hun expertise. Zet hun nieuwe skills en kennis (bijvoorbeeld over moderne tools) in om nog beter samen te werken en betere resultaten te boeken. Dan ondergaan ze de verandering niet meer: ze zíjn de verandering.”
Benieuwd waarom wij de functietitel ‘meertalige professional’ verkiezen? Wil je meer weten over waar het assistantberoep vandaan komt en waar het naartoe gaat? In ons boek ‘Goodbye assistant, hello professional’ analyseren we de verandering, laten we meer experten zoals Sovanna aan het woord en bundelen we advies voor meertalige professionals. Bestel jouw exemplaar via uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts. Je hoort alvast een voorsmaakje in onze podcast.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Groeien als meertalige professional: zo stimuleer je je growth mindset
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.