event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Nu thuiswerken zowat de norm is voor al wie een computerjob heeft, worden we geconfronteerd met een nieuwe uitdaging: hoe bewaar ik de afstand tussen werk en privé als die er fysiek niet is?
Voor sommigen is het sowieso al moeilijk om te deconnecteren van de dagdagelijkse werkrealiteit en voor anderen is het werk de ideale plaats om de bekommernissen van thuis even achter te laten. Net dat is vandaag een extra uitdaging. Laat ons dus even inzoomen op mogelijke pistes en praktische tips.
Als je tijdelijk thuiskantoor de eettafel inneemt en lijstjes, papieren en toestellen overal terug te vinden zijn, is deconnecteren niet evident. Probeer daarom om op een vaste plek te werken die zoveel mogelijk los staat van het gezinsleven (apart bureau, zolderkamer met bureau) of een plaats die je na de werkuren terug kan leegmaken. Doe de deur van het bureau bewust dicht als je stopt met werken of ruim alles netjes op (laptop, mapjes met documenten in de tas). Zo word je niet constant geconfronteerd met de mogelijkheid om te werken. Vergeet ook je ergonomie niet uit het oog: in de zetel met je laptop op je schoot is niet goed voor je rug en bovendien associeer je op die manier je ontspannende zetel binnen de kortste keren met werk. Een extra tip: kleed je aan alsof je gaat werken en kleed je voor je vrije tijd om. Het helpt om een duidelijke lijn te trekken.
Het eenvoudigste is om je dagschema zo goed mogelijk af te stemmen op een normale werkdag (opstaan, etenstijd, werktijd, rusttijd). Het zou kunnen dat wat moeilijker is doordat de kinderen en hun routines hier ook bijkomen, maar dan kan je evengoed de routine van een schooldag aanhouden. Tijdens de ‘speeltijd’ heb je dan ook recht op een tussendoortje en een pauze! Het is geen goed idee om ’s morgens heel vroeg en ’s avonds laat te werken in functie van de kinderen omdat ons brein het best functioneert binnen bestaande routines en je het risico loopt je slaapkwaliteit te verminderen. Na de ‘werkuren’ besteed je tijd aan je familie en huishouden. Maak hiervoor goede afspraken met je gezinsleden!
Het is verleidelijk om ‘nu er toch niet veel anders te doen is’, nog wat extra werk te verzetten of je onzekerheid over de toekomst te verdringen door elk moment vol te plannen met taken en to do’s. Net nu is het belangrijk om even gas terug te nemen, stil te staan bij wat echt belangrijk is en tijd te maken voor kwaliteitsvolle ontspanning. Wat de beste manier is, laten we aan jou over: een gezelschapsspel, een wandeling met de hond, een online sportsessie, een goed boek, een warm bad… de mogelijkheden zijn eindeloos. Probeer tijdens deze activiteiten bewust aanwezig te zijn in het nu: luister, voel, proef. Je haalt er nieuwe energie uit!
Laten we vooral proberen mild te zijn voor onszelf en de anderen. Er komt heel veel op ons af en we worden uitgedaagd om al onze rollen (ouder, kind, werknemer, partner…) binnen een heel beperkt kader op te nemen en uit te voeren. Dit is niet evident en niemand is hier 100% op voorbereid. Dus geef jezelf de ruimte om dingen uit te proberen – en te laten (mis)lukken. Onze interne perfectionist wil natuurlijk graag dat je 100% geconcentreerd je job uitvoert en ondertussen ook 100% aanwezig bent om de kinderen te helpen met hun huistaken, bereikbaar zijn voor je ouders en…en… en…
Durf het te houden op 80%. Dat volstaat ruimschoots. En mocht dat niet heb geval zijn, besef dan dat dit strange times zijn met strange manners!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
Welzijn op het werk
Van burn-out naar wellbeing: of zo’n transformatie een illusie is?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.