event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Proactief handelen, projecten van a tot z regelen en opvolgen onderhandelen: een executive assistant is meer dan ooit een spilfiguur binnen een organisatie. Zo ook Nadine Deleu. Zij is bij Hilti Benelux eigenlijk administratief goochelaar, marketingtalent en communicatiemedewerker in één.
Hoe ziet de functie van executive assistant er vandaag uit en welke vaardigheden zijn belangrijk? Nadine vertelt je met veel passie over haar job.
Executive assistant Nadine zag haar job de laatste vijftien jaar evolueren. Ze kreeg steeds meer verantwoordelijkheid, inspraak en vrijheid. De lat ligt nu bijzonder hoog. “Er gebeurt veel achter de schermen, maar dat beseffen mensen niet altijd”, zegt Nadine. “Ik organiseer bijvoorbeeld interne en externe events zoals teambuildings, incentives en opleidingen. Als lid van het projectteam coördineer ik de kick-offmeetings en onze zomerconventie. Projecten van start tot einde opvolgen, zelf de lead nemen en ook het eindresultaat zien … Ja, dat geeft veel voldoening.”
“Geen enkele werkdag is hetzelfde. Mijn to-dolijst verandert wel tien keer per dag en taken combineren hoort erbij. Meer nog, die mix is eigenlijk het fijnste aan mij job. Ik krijg energie van die variatie en uitdaging.”
Om een manager te ondersteunen, heb je zelf ook management skills nodig, zoals zelf beslissingen nemen, people management en overtuigingskracht. Als executive assistant neem je veel verantwoordelijkheid op je schouders. Je komt er niet met een fixed mindset, want je moet elke dag inspanningen leveren om bij te leren en te groeien in je job. “Ook een 9-to-5-mentaliteit is niet aan de orde”, vult Nadine aan.
Welke vaardigheden dan wél essentieel zijn? “Je moet sterke communicatieskills hebben, omdat je in contact komt met medewerkers op verschillende niveaus, binnen en buiten de organisatie. Daarnaast zijn flexibiliteit en priority management essentieel, want lastminute aanpassingen kunnen doorvoeren en snel schakelen is een belangrijk deel van de job. Je hebt ook een groot netwerk nodig.”
Plannen die op het laatste moment wijzigen, dat brengt gewoonlijk heel wat stress met zich mee. Hoe gaat Nadine daarmee om? “Door proactief te werken vermijd je die druk”, antwoordt ze. “Eigenlijk moet je op voorhand al weten welke vragen of problemen er kunnen opduiken, zodat je in dat geval vlot beslissingen kan nemen.”
Assistants evolueerden het afgelopen decennium naar professionals die zich meer en meer specialiseren in één vakgebied. Wij vroegen ons af of de functietitel ‘assistant’ de groeiende verantwoordelijkheden wel voldoende accentueert. In ‘Goodbye assistant, hello professional?’ proberen we die vraag te beantwoorden en gaan we dieper in op de evolutie van het assistantberoep.
Op onze blog delen we interviews en tips uit ons boek. Blader door onze artikels en ontdek nog meer getuigenissen van ervaringsdeskundigen zoals Nadine, maar ook interessante checklists en advies van experten.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Groeien als meertalige professional: zo stimuleer je je growth mindset
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.