Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Wat is de 360 gradenfeedbackmethode?

Zal jij dit jaar een 360 gradenevaluatiegesprek krijgen? Wat is dat nu eigenlijk? Bright Plus geeft meer tekst en uitleg.

Bright Plus

1 min. leestijd

Oorspronkelijk werd de 360 gradenfeedbackmethode vooral gebruikt voor het hoger management. Een goede zaak, want dankzij deze methodiek geven ook de werknemers van een leidinggevende hun feedback over hem of haar. Ondertussen werd dit evaluatiemodel verder uitgebreid naar de andere hiërarchische niveaus.

Concreet betekent dit dat de leidinggevende niet de enige is die jou evalueert. Ook de collega’s van hetzelfde niveau, de eventuele teamleden en zelfs de interne en externe leveranciers of klanten worden aangesproken voor de evaluatie. Evenzeer als projectleiders van de teams waar hij of zij deel van uitmaakt of eventuele mentors.

En uiteraard evalueer je ook jezelf.

Het gedrag wordt beoordeeld, niet de competenties

De 360 gradenmethode heeft tot doel om een schets te geven van het gedrag van de persoon en hoe deze door zijn omgeving wordt gezien. Het gaat dus niet om een evaluatie van jouw competenties of vaardigheden, maar wel van het waargenomen gedrag. De resultaten vormen vervolgens het aanknooppunt voor het evaluatiegesprek en maken jou bewust van eventueel aan te passen attituden. 

In welke opzichten kan een 360 gradenfeedback een impact hebben?

1. Het werk op zich

Door de auto-evaluatie te vergelijken met de feedback van anderen, kan eventueel problematisch gedrag blootgelegd worden. De geëvalueerde stelt immers zwart op wit vast hoe hij/zij door de anderen gezien wordt. Hierdoor zal hij/zij een aantal aspecten kunnen veranderen. En is dit dus het ideale uitgangspunt om gedrag te laten evolueren.

2. De eenduidigheid en meetbaarheid

Objectieve feiten worden op een cijfermatige wijze uitgedrukt aan de hand van gemiddelden. Zo kunnen gevoeligheden aangekaart worden. Dankzij dit gesprek op basis van concrete cijfers, zal de geëvalueerde de feiten gemakkelijker aanvaarden.

3. Gedragspatronen binnen het bedrijf

De richtlijnen die voortvloeien uit regelmatige evaluaties kunnen model staan voor het gedrag, de attitudes en waarden die de organisatie nastreeft.

Wil je je graag optimaal voorbereiden op jouw evaluatiegesprek? Lees dan zeker volgend artikel. Veel succes!