event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
De assistants van vandaag worden meer en meer professionals in hun vakdomeinen. Hun rol binnen een bedrijf is de laatste jaren sterk veranderd: ze krijgen meer verantwoordelijkheden, werken projecten van a tot z uit en geven mee richting aan de strategie van een team of organisatie.
Is de functietitel ‘assistant’ dan nog up-to-date? En kunnen we nog één term gebruiken die alle ladingen dekt? In ons boek ‘Goodbye assisant, hello professional?’ analyseren we de evolutie van assistants richting meertalige professionals. Hier geven we je alvast een voorsmaakje.
De term ‘assistant’ komt van het Engelse ‘to assist’ — helpen of ondersteunen. Vroeger speelden assistants inderdaad eerder een ondersteunende rol, met vooral administratieve en uitvoerende taken. Zo’n vijftien jaar geleden was er al een verschuiving naar een meer coördinerende rol, en intussen ontwikkelden deze professionals zich tot procesbegeleider en expert in hun vakgebied (van hr over marketing tot sales).
Door digitalisering, globalisering en toenemende concurrentie op de huidige arbeidsmarkt, blijven de vaardigheden van deze professionals in beweging. Digitale tools nemen bijvoorbeeld bepaalde uitvoerende taken over of maken ze eenvoudiger, zoals agendabeheer en travelmanagement. Daarnaast kennen moderne bedrijven een vlakkere organisatiestructuur. De focus ligt nu op samenwerking en kruisbestuiving: hoe kunnen we van elkaar leren over de verschillende teams en afdelingen heen, om zo tot betere, efficiëntere en impactvolle resultaten te komen?
Dat alles maakt dat er meer ruimte is om te groeien en vrijheid om te ondernemen. Met een goede dosis zelfkennis en persoonlijk leiderschap kunnen professionals hun takenpakket mee vormgeven en hun eigen jobinhoud boetseren. Die nieuwe manier van werken vraagt een groot aanpassingsvermogen, maar creëert ook kansen.
Leidinggevenden hebben meer dan ooit nood aan expertise, flexibiliteit en veerkracht, dus zoeken ze professionals met een unieke combinatie van kennis en skills. Een uitgebreider takenpakket en diepgaande specialisatie brengen ook een grotere verantwoordelijkheid met zich mee. Dus willen bedrijven voor de assistantfunctie vooral hoger opgeleide, professionals met een goede talenkennis aanwerven. Zij zitten boordevol potentieel en kunnen meegroeien met de organisatie. Want verandering is de enige constante in de bedrijfswereld én op de arbeidsmarkt …
De job van assistant blijkt in deze tijd opvallend veeleisender, maar ook veel uitdagender, boeiender en veelzijdiger — terwijl de functietitel nog altijd focust op het ondersteunende aspect. Een dynamische job verdient een titel die kwaliteit en gedrevenheid uitstraalt. We merken dat in bepaalde bedrijven de term al wordt vervangen ‘coördinator’, ‘officer’ of ‘specialist’. Daarom zochten we met deze medewerkers, docenten aan hogescholen en werkgevers een nieuwe naam voor deze veelzijdige functie. Na de rondetafelgesprekken en ons marktonderzoek stellen we de verzamelterm ‘meertalige professional’ voor, om de verscheidenheid en professionaliteit van de functie te accentueren.
Maar dekt dat de lading en is het voldoende duidelijk wat bedrijven verwachten van deze experten? In ’Goodbye assistant, hello professional?’ zoeken we een antwoord op deze vragen en gaan we dieper in op de (r)evolutie van het assistantberoep. Het is een actuele weergave van de veranderende markt voor iedereen die van ver of nabij betrokken is: meertalige professionals, managers, studenten, docenten en iedereen die deze mooie functie overweegt. Nieuwsgierig? Bestel het boek of luister naar onze podcast.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Werken als assistant
Hoe artificiële intelligentie jouw job efficiënter én interessanter maakt
4 min. leestijd
Werken als assistant
Waarom de job van assistants steeds crucialer wordt
3 min. leestijd
Werken als assistant
Vijf redenen waarom het assistantberoep toe is aan herwaardering
2 min. leestijd
Werken als assistant
Groeien als meertalige professional: zo stimuleer je je growth mindset
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.