event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
De job van assistant is er eentje vol veelzijdigheid, uitdaging, verantwoordelijkheid en groeipotentieel. En toch staat de functie jaar na jaar op de lijst met knelpuntberoepen voor bedienden van VDAB. Hoewel je als getalenteerde professional zeker bent van een job, zijn er een aantal redenen waarom de functie steeds weer op deze lijst verschijnt.
De eerste verklaring voor het tekort aan deze medewerkers op de arbeidsmarkt is eenvoudig: het beroep spreekt mannen minder aan. De term ‘assistant’ en vroeger ‘secretaresse’ roept voor sommige kandidaten een arsenaal aan clichébeelden op die vroeger vooral met vrouwelijke kenmerken werden geassocieerd.
Gelukkig raken dit soort clichés steeds vaker achterhaald en merken we dat mannen de kloof beginnen te dichten. Hoewel nog steeds meer vrouwen de job beoefenen, is het percentage aan mannen in de functie volgens de cijfers uit onze eigen database de laatste tien jaar verdubbeld (2010: 12%; 2021: 24,4%).
Ook de vergrijzing van de maatschappij heeft een effect op de arbeidsmarkt. Steeds meer babyboomers zijn intussen met pensioen. De latere generaties staan dan wel te popelen om het werkveld te betreden, maar ze zijn simpelweg met minder voor meer jobs.
Vervelend voor werkgevers, maar eigenlijk een voordeel voor jou. Omdat organisaties niet zonder deze medewerkers kunnen, staan ze te springen om jou als getalenteerde assistant te rekruteren. Daardoor vind je snel een job en kan je vaak zelfs kiezen tussen verschillende voorstellen.
De arbeidsmarkt staat nooit stil en ook als assistant ligt de lat vandaag een heel stuk hoger. Bedrijven zijn op zoek naar gemotiveerde professionals met een uitstekende kennis van digitale tools en talen.
De digitale skills die je vandaag moet hebben zijn zo razendsnel geëvolueerd dat je als kandidaat soms nog wat achterophinkt. Ook de talenkennis die gevraagd wordt strookt niet altijd met het aanbod op de markt, voornamelijk voor het Frans. Cijfers tonen namelijk aan dat jongeren steeds minder geïnteresseerd zijn in het leren van het Frans of ze hebben een duidelijke voorkeur voor het Engels. Hoewel ook die taal natuurlijk uiterst nuttig is, loont het om je nog beter klaar te stomen voor de bedrijfswereld door meer in te zetten op het Frans, een belangrijke hard skill die je veel oplevert in je carrière.
We moeten toegeven dat de functie de laatste jaren te kampen kreeg met een imagoprobleem. Nochtans vond de functie, die vroeger vooral secretaresse werd genoemd, z’n oorsprong in het Latijnse ‘secernere’, wat letterlijk vertaald ‘onderscheid maken’ betekent.
Gelukkig wordt daar intussen – terecht - hard aan gesleuteld. Niet alleen met heel wat campagnes om de functie in de kijker te zetten, maar ook dankzij marktonderzoek en publicaties. Op deze manier houden wij als gespecialiseerde hr-dienstverlener vinger aan de pols en zetten we onze schouders onder de opwaardering van deze mooie functie.
Laat je dus niet langer tegenhouden door misvattingen of een gebrek aan kennis over deze uitdagende job en neem ene kijkje tussen de jobs op onze website!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.