event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het assistantberoep is toe aan een positieve PR campagne. De functie is de afgelopen jaren helemaal veranderd en de uitvoerende taken vallen steeds vaker weg om plaats te maken voor andere verantwoordelijkheden. Violaine Baeten, marketing manager bij Bright Plus, somt drie hardnekkige misverstanden op.
De klassieke secretaressefunctie kan je vandaag best omschrijven als een personal assistant of PA of een management assistant of MA. “Zo’n PA staat iemand bij, zoals een CEO. Terwijl een MA eerder een heel team, denk aan een managementteam, ondersteunt.”
Violaine stelt vast dat er de voorbije jaren minder vraag is naar ma’s of pa’s. Nog maar 16 procent van onze vacatures bij Bright Plus zijn pure managementassistentfuncties. De reden hiervoor is dat bedrijven zoeken naar gespecialiseerde profielen, medewerkers die knowhow en ervaring hebben in een specifiek vakdomein. De assistant evolueert naar expert en het wordt een verzameling van heel wat functies, net als manager. Zo duikt de functie op in diverse afdelingen en sectoren. “Denk aan de sales assistant, hr assistant, legal assistant en customer service assistant.”
De voorbije jaren is het takenpakket van de assistant mede door de digitalisering gevoelig veranderd. Klassieke uitvoerende taken vallen weg. Managers hebben bijvoorbeeld softwaretools om hun agenda zélf snel en efficiënt te beheren. En dat biedt heel wat mogelijkheden. “Een assistant staat vandaag bijvoorbeeld ook in voor projecten, denk aan het organiseren van (online) events”, vertelt Violaine, die de noodzaak aan skills rond samenwerking en communicatie benadrukt voor de job. Een andere trend, die ze opmerkt, is dat veel bedrijven ook inzetten op outsourcing via detachering of freelancers.
Voor assistants staat talenkennis vaak voorop. “Veel van onze klanten vragen mensen die goed tot perfect drietalig zijn”, stelt ze. “In vergelijking met enkele jaren geleden zien we bij starters een verschil in niveau, eigenlijk een verschuiving. De kennis van het Engels is doorgaans beter, terwijl bij het Frans de grammatica wel ok is, maar de woordenschat minder uitgebreid. Al wordt dat door ervaring wel goedgemaakt.”
Door dit alles is de job van assistant vandaag een knelpuntberoep. “Er is een grote vraag naar gespecialiseerde krachten. Maar mede door de negatieve connotatie zien bijvoorbeeld jongeren deze functie niet zien zitten.” Jammer, vindt ze. “Het is een job waarin je veel hoort en leert. Een die zeker een springplank kan zijn voor een mooie en uitdagende loopbaan.”
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.