event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Babyboomers, Generatie X, Millennials en Gen Z: in veel organisaties zijn vandaag drie of vier generaties aan de slag. Doordat elke generatie eigen waarden, overtuigingen en ervaringen heeft, is het niet altijd eenvoudig om goed samen te werken. Wij geven tips voor een vlotte en aangename samenwerking met collega’s van verschillende generaties.
De babyboomers groeiden op in een periode van naoorlogse welvaart met veel aandacht voor zelfontplooiing, vrije moraal en emancipatie. Op professioneel vlak zijn babyboomers loyaal en houden ze werk en privé graag gescheiden. Door jongere collega’s worden ze soms bestempeld als ouderwets en conservatief, onder andere omdat er vaak wordt gezegd dat ze meer tijd nodig hebben om met nieuwe technologieën te leren werken. Anderzijds hebben ze een schat aan kennis en ervaring die ze kunnen doorgeven aan hun collega’s, waardoor ze zeer waardevol zijn voor de organisatie.
Generatie X groeide op in turbulente tijden: het einde van De Koude Oorlog, de val van de Berlijnse Muur, de kernramp in Tsjernobyl, aids… Ze worden soms ‘generatie Nix’ genoemd. Gen X is vandaag sterk vertegenwoordigd op de arbeidsmarkt. Ze zijn over het algemeen nuchter en gedreven om bij te leren, en kunnen goed relativeren en reflecteren. De kracht van deze generatie zit in de combinatie van kennis en een frisse blik. Ze weten veel en hebben veel ervaring, maar zien ook dat bepaalde dingen beter kunnen. Die ‘andere’ kijk helpt om de organisatie efficiënter en productiever te maken.
Generatie Y groeide op in een economisch welvarende tijd met veel technologische vooruitgang. Ze kregen het idee mee dat alles mogelijk is. Millennials zijn doorgaans ambitieus en weten goed wat ze willen. Het is een generatie die sterk op zichzelf gericht is, snel wil groeien en veel verantwoordelijkheid verwacht. De grote sterkte van Gen Y is het feit dat zij echte aanjagers zijn van verandering. Ze willen dat de zaken vooruitgaan en willen iets betekenen met hun job, waardoor ze onmisbaar zijn in bedrijven en teams.
Gen Z verovert momenteel de arbeidsmarkt. Zij groeiden op met het internet en zijn dus echte ‘digital natives’. Deze generatie heeft een groot verantwoordelijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel, en hecht veel belang aan duurzaamheid en ecologie. Ze zijn kritisch en stellen veel zaken in vraag. Ze vinden het belangrijker dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en een impact kunnen maken op de maatschappij en de wereld waarin ze leven.
We hebben dus te maken met vier totaal verschillende generaties op de werkvloer. En elke generatie heeft eigen ervaringen, overtuigingen en werkwijzen. Dat maakt het niet altijd makkelijk om samen te werken binnen een team. Tegelijk heeft het veel voordelen. Hier zijn vier tips om de sterktes van iedere generatie te benutten:
Begin bij jezelf: van welke generatie ben jij? Maar verlies ook de individuele verschillen niet uit het oog! Wat vind jij belangrijk en waar heb je het moeilijk mee? Door stil te staan bij jouw eigenschappen, ontdek je dat je zelf ook een invloed hebt op de werking van het team. Dit helpt om beter samen te werken met collega’s van andere generaties.
Verschillende generaties kunnen veel van elkaar leren en elkaar aanvullen. Sta open voor je jongere of oudere collega’s en maak gebruik van hun kennis en expertise. Die kruisbestuiving komt niet alleen de resultaten van het team ten goede, het maakt de samenwerking ook leuker.
Hoe beter je andere generaties leert kennen, hoe meer wederzijds begrip er ontstaat. Probeer je collega’s ook op een andere manier te leren kennen dan tijdens het werk. Vraag bijvoorbeeld aan je baas of leidinggevende om een afterwork of teamlunch te organiseren. Zo kunnen jullie elkaar echt leren kennen en nog beter begrijpen op de werkvloer.
Een mooi resultaat behaald als team? Vier dit dan ook samen. Iedereen viert graag eens feest, en zo beseffen alle teamleden dat verschillen helemaal geen belemmering hoeven te zijn. Integendeel, ze leiden net tot mooie prestaties en succes!
Wil je graag meer tips? Neem een kijkje tussen onze blogs.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Collega's
Je collega’s steunen tijdens de Ramadan? Dat doe je zo!
2 min. leestijd
Collega's
Een frisse wind op de werkvloer: de voordelen van Gen Z
4 min. leestijd
Collega's
Spontaan solliciteren: nuttig of niet?
3 min. leestijd
Persoonlijke ontwikkeling
Het ABC van kantoorjargon: deze termen ken je best voor je aan de slag gaat
4 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.