event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het tijdperk van gen Z op de werkvloer is aangebroken. Maar hoe werk je samen met een generatie die op een andere manier naar de (bedrijfs)wereld kijkt en wat brengt de jeugd van tegenwoordig eigenlijk bij op kantoor? 6 redenen waarom jij die jongere collega met open armen en een open blik wil ontvangen.
Generation Z of kortweg gen Z is de verzamelnaam voor mensen die geboren zijn tussen 1997 en 2012. Omdat ze opgroeiden met razendsnel evoluerende technologieën, digitale snufjes en online mogelijkheden noemen we ze ook weleens de eerste lichting digital natives. Precies daarom brengt deze jonge groep gemotiveerde medewerkers een nieuwe set skills, perspectieven en verwachtingen mee naar de werkvloer. Ze willen niet alleen deel uitmaken van de arbeidsmarkt, ze willen hem met een nieuwe blik vormgeven.
De komst van gen Z op de werkvloer wordt zowel met grote verwachtingen als grote bezorgdheid onthaald. Want hoewel deze nieuwe groep medewerkers een ongeziene technologische kennis, bakken ondernemerszin en een enorm sociaal engagement met zich meebrengen, komen ze volgens sommigen ook met een behoorlijk eigenwijs karakter en het lef om oudere collega’s zonder blozen op hun plaats te zetten.
Toch kunnen jij en je nieuwe collega’s enorm veel van elkaar leren en zou deze clash der generaties weleens tot enorme successen kunnen leiden. Voor je organisatie, maar ook voor jou als mens. Tenminste als je leert om jezelf open te stellen voor de frisse wervelwind die door je kantoor zal komen waaien.
Als gen Z naar één ding streeft, dan is het wel innovatie. De generatie groeide op in een hypersnel veranderende wereld en staat dus niet graag te lang stil. Dat zorgt ervoor dat ze ook oudere medewerkers scherp kunnen houden en je kunnen inspireren om wat vaker out of the box te denken. Zo verbreed ook jij je visie en perspectief en word je wendbaarder in een bedrijfswereld die in de toekomst alleen maar sneller en complexer zal gaan draaien.
Dat vermogen om vlot met verandering om te gaan, creatiever na te denken, oplossingsgericht in je werk te staan en zelfverzekerder om te gaan met risico’s zal niet alleen jouw productiviteit en efficiëntie ten goede komen, maar ook de hele organisatie. En daar plukken alle medewerkers uiteindelijk de vruchten van.
Natuurlijk, als ervaren rot beschik jij over vaardigheden die gen Z’ers nog lang niet onder de knie hebben, maar de nieuwe generatie komt zelf ook met een pakket aan skills waar jij wel wat van kan leren.
Doordat zij opgegroeid zijn in het digitale tijdperk zijn ze enorm vaardig in multitasken en navigeren ze zich met het grootste gemakt door de onlinewereld. Door in te zien dat je als collega’s van verschillende generaties van elkaar kan leren, wordt het hele team vaardiger en staan jullie samen én individueel sterker op de werkvloer.
Van een wereldwijde pandemie over een energiecrisis tot een drugsoorlog en terroristische dreigingen: Gen Z heeft op heel korte tijd en op jonge leeftijd al heel wat economische en maatschappelijke watertjes moeten doorzwemmen. Dat maakt hen flexibel en veerkrachtig.
Daardoor beschikt deze groep jongeren over het vermogen om zich snel aan nieuwe situaties aan te passen en te gedijen in een dynamische werkomgeving. Hun flexibiliteit en change mindset kunnen organisaties helpen om te gaan met onverwachte situaties en er zo voor zorgen dat jullie als één team steeds competitief blijven in een veeleisende en voortdurend veranderende bedrijfswereld.
Nooit eerder lag er in onze maatschappij zo’n grote focus op diversiteit, inclusiviteit en sociale rechtvaardigheid. Gen Z draagt waarden als gelijkheid en eerlijkheid hoog in het vaandel en streeft dus ook naar een werkvloer waar verschillen tussen mensen gevierd mogen worden en verschillende persoonlijkheden, meningen en visies net als een sterkte worden gezien.
Resultaat? Een meer diverse en inclusieve bedrijfscultuur, waarin iedereen zichzelf kan zijn en lekker in z’n vel mag zitten. Ook jij.
Gen Z’ers zijn geen seconde van de dag niet geconnecteerd met de mensen om hen heen. Ze zijn het zo gewoon om voortdurend via verschillende kanalen en met verschillende mensen tegelijk te communiceren, dat ze een compleet nieuwe communicatiestijl kunnen introduceren.
Naast een open en heldere communicatie op de werkvloer zelf, zorgen zij ervoor dat het hele team altijd op de hoogte blijft van wat er reilt en zeilt, via alle mogelijke communicatiekanalen. Bovendien bevordert hun drang naar connectiviteit en een samenhorigheidsgevoel ook het delen van kennis, de teamspirit en het gevoel dat iedereen op de werkvloer telt.
Een van de grootste ambities van gen Z? Een positieve impact hebben op de wereld, de maatschappij en het milieu. En die lijn trekken ze ook door in de organisaties waarvoor ze werken. Zo moedigen ze werkgevers aan om ook bewuster met de wereld, hun medewerkers en hun producten om te gaan, wat zowel henzelf, hun collega’s als de hele wereld ten goede komt.
Zoals dat al eeuwenlang gaat, zullen oudere generaties altijd met een beetje argwaan naar het aanstormend wild kijken. Maar de kloof tussen generaties zou zomaar eens het makkelijkst overbrugt kunnen worden op de werkvloer. Want hoe groot de uitdagingen om samen te werken met een nieuwe generatie soms ook kunnen zijn, als puntje bij paaltje komt wil iedereen in je organisatie hetzelfde: een productieve werkvloer, een aangename werksfeer en mooie resultaten. Die gemeenschappelijke doelen kunnen de lijm zijn tussen jou en je nieuwe collega’s, als je maar leert dat elk individu een eigen set aan competenties, eigenschappen en skills in de weegschaal kan leggen.
Nog meer investeren in een goede samenwerking met al je collega’s? Ontdek onze vijf tips voor meer en beter digitaal teamwork.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Collega's
Je collega’s steunen tijdens de Ramadan? Dat doe je zo!
2 min. leestijd
Collega's
Zo ga je om met collega’s van verschillende generaties
3 min. leestijd
Collega's
Spontaan solliciteren: nuttig of niet?
3 min. leestijd
Persoonlijke ontwikkeling
Het ABC van kantoorjargon: deze termen ken je best voor je aan de slag gaat
4 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.