event
Meet & Greet Roeselare 4 december
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het geluk zit hem vaak in de kleine dingen, ook op de werkvloer. Bij hr-dienstverlener Bright Plus vroegen ze aan de collega’s op kantoor wat die kleine werkgelukjes voor hen dan precies betekenen, met deze zeven topics als resultaat. Van Secret Santa en gezelschapspelletjes tot open feedback, humor en lekkere koffie.
“We hebben binnen onze organisatie een uitgebreid welzijnsbeleid, waar we onze medewerkers nauw bij betrekken. Dat is geen one size fits all-aanpak, maar op maat van elk individu. Ze krijgen zelf de kans om acties op poten te zetten, want enkel zo wordt welzijn een verantwoordelijkheid van iedereen.”, vertelt Jolien Nulens van Bright Plus. “Maar tegelijk zetten we ook in op de kleine dingen. Tools en handvaten die deel uitmaken van wie we zijn. Want ook die kleine dingen maken het verschil”, stelt ze. Uit de rondvraag bij de collega’s kwamen deze ‘kleine gelukjes’ naar boven.
“Werkgeluk is voor mij elke dag met de glimlach gaan werken. Dat betekent: met een positieve mindset naar het werk gaan om er zelf een leuke dag van te maken”, omschrijft een collega. “En vooral ook: zelf te voelen dat ik een meerwaarde ben voor mijn team en het bedrijf. Dat ik mijn plaats heb en dat ik een rol te spelen heb.”
Impact maken is resultaat zien in je werk, en het verschil maken voor klanten en kandidaten blijkt erg belangrijk. “Wanneer ik een telefoontje krijg van een klant met het goede nieuws dat een kandidaat mag starten, kan mijn geluk niet op. Vooral wanneer ik dan zelf het goede nieuws mag vertellen.”
Het element ‘sfeer en gezelligheid’ staat bij Bright Plus eveneens hoog aangeschreven. Zorg dragen voor elkaar hoort daarbij. “Als de ene collega verdrinkt in het werk springen we altijd even bij”, zegt iemand naar aanleiding van de rondvraag. “We kunnen bij elkaar terecht en krijgen vooral ook ruimte om plezier te maken.” Een uiting daarvan is voor iemand Secret Santa, het uitwisselen van geschenkjes binnen het team op het einde van het jaar.
Opvallend is dat veel collega’s werkgeluk aan de teamsfeer koppelen. “Elkaar verrassen met 'n versierde bureau op je verjaardag inclusief een cadeautje”, zegt de ene. “Wij spelen gedurende de pauze samen een gezelschapsspelletje, zoveel fijner dan ieder op zijn schermpje te kijken”, klinkt het bij een ander. En dan zijn er uiteraard collega's die koekjes of snoepjes meebrengen, of die grappige inside jokes onderling. Iemand omschrijft werkgeluk kort samengevat als “Humor! Food sharing! Lekkere koffie!”
Sommigen wijzen vooral op een diepere band en connectie met de collega’s, zowel in goede als moeilijkere tijden. “Werkgeluk is af en toe eens de tijd nemen om echt met elkaar te spreken. Een lachje af en toe moet ook zeker kunnen.” En de verbondenheid gaat verder dan op kantoor. “Collega's brengen soms een kleine attentie mee vanop vakantie, daaraan merk je dat de band niet enkel professioneel is. En wat ikzelf ook enorm apprecieer is dat de teamgenoten ons niet storen tijdens vakanties of verlofdagen. Er wordt niet onnodig gebeld of berichtjes gestuurd. Je voelt echt dat iedereen het verlof van de collega gunt.”
Natuurlijk is er ook de WhatsApp groep per team. “Die zorgt er ook voor dat we in 'onze vrije' momenten eens een grapje naar elkaar kunnen sturen of iets meedelen uit ons privéleven en dat maakt het leuk.” Humor is ook een must. Een mopje van tijd tot tijd, een leuke GIF in de chat bij home office,... we are in this together.”
Heel wat geluk zit ook in het feit dat je kan groeien, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. “Met plezier komen werken omdat je er de kans én de ruimte krijgt om jezelf te ontplooien en te groeien, professioneel maar ook als persoon”, klinkt het. Of zoals iemand het mooi verwoordt: “Werken voor een positieve organisatie, die kijkt naar jouw talenten en daarop in de mate van het mogelijke een match maakt met jouw takenpakket.”
Groeien doe je aan de hand van doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden. “En uiteraard investeren in goede begeleiding en opleiding, zo fijn om beetje bij beetje de skills onder de knie te krijgen”. Maar het zit ook in kleine gebaren. “Zaken durven benoemen, waardoor je van elkaar kan leren. Op die manier durf je ook raad te vragen over dingen waarop je vastloopt.”
Ook overleg zorgt voor werkgeluk. “Samen overleggen wat we kunnen doen”, klinkt het bij iemand. Al is ook een formele structuur van tel. “We hebben binnen het team een HPI-ambassador die heel sterk bezig is met het werkgeluk.” Want naast de KPI’s gelden binnen Bright Plus ook HPI’s: human performance indicators. “Dit zijn gezonde doelen die we vooropstellen voor alle medewerkers. Zo krijgen ze zelf ook de verantwoordelijkheid over hun welzijn en dat van hun collega’s. Dat kan gaan om een wandeling met het team, het aanmoedigen van het drinken van voldoende water of een gezellig lunch met het team”, licht Jolien Nulens toe.
Heel veel werkgeluk komt voort uit de waardering die collega’s krijgen, en die uit zich op diverse vlakken. “Denk aan de open feedback die je krijgt om te verbeteren als medewerker”, zegt iemand. “Een schouderklopje of compliment krijgen of gewoon die lekkere koffie van een collega met een heerlijk melkschuimkraagje”, vult iemand aan. “Werkgeluk is elkaar erkennen en complimenten geven als dat op zijn plaats is.”
Iemand vatte werkgeluk ook samen als: “Plezier maken op kantoor, maar tegelijk ook doorwerken, elkaar ondersteunen en tips geven, kunnen sparren en hierin serieus genomen worden - kortom gewaardeerd worden om wie je bent”, klinkt het. “Appreciatie krijgen voor soms kleine dingen en zelf ook appreciatie kunnen geven aan het team.”
Bij waardering hoort tot slot ook het samen vieren van successen. “Werkgeluk is succes boeken en dit ook samen vieren met het team. Het hoeven niet altijd de grote dingen te zijn maar ook stilstaan bij de kleine successen. Een klein gelukje is een toffe lunch of even een korte babbel met een collega”, klinkt het.
“Kleine gelukjes vertalen zich meestal in iets eetbaar”, laat iemand al lachend weten. “Toen Linda (Cappelle, nu CEO van Bright Plus) nog business manager was van het kantoor in Kortrijk werd ons dat met de paplepel ingegeven. De talrijke boules de berlins om successen te vieren staan in het geheugen gegrift.”
Lees ook: Werkgeluk: wat kan je zelf doen?
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
Welzijn op het werk
Van burn-out naar wellbeing: of zo’n transformatie een illusie is?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Kortrijk
event
event
Kortrijk
event
Kortrijk
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.