event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Taalvaardigheid is van onschatbare waarde in het bedrijfsleven. Taal is de basis van alle communicatie en veel ondernemingen zijn actief over de taalgrens of in het buitenland. In veel sectoren is een tweede of derde taal spreken een grote troef.
In jobadvertenties vragen bedrijven bijna altijd om een goede talenkennis. Vaak gaat het om kennis van Frans, Engels en/of Duits maar soms ook minder courante talen. Bedrijven willen dat klanten bediend worden in hun eigen taal. Dit zorgt voor vlotte communicatie en het komt de reputatie ten goede.
Een goede talenkennis helpt je makkelijker aan een job, ongeacht de grootte van het bedrijf of de sector. Als customer service medewerker is het belangrijk dat je niet in paniek slaat wanneer je een anderstalige persoon aan de lijn krijgt. Ook in de transportbranche kan je niet zonder een degelijke kennis van Frans als je eindklanten zich voornamelijk in Frankrijk of Wallonië bevinden. In marketingfuncties worden veel Engelse termen gebruikt dus als je aan de slag wilt als marketeer, beheers je maar beter goed je Engels.
Je talenkennis vermelden op je cv is een must. Je doet dit best door een onderscheid te maken tussen spreken, schrijven en lezen. In een tabel geef je het niveau aan: moedertaal, vloeiend, goed, voldoende, matig. Ken jezelf en wees eerlijk in wat je vermeldt. Doe jezelf niet voor als een expert in de Franse taal als je kennis maar gemiddeld is. Want als je door de mand valt tijdens een sollicitatiegesprek, maak je een slechte indruk.
Zelfs met basis talenkennis kan je punten scoren. Dat geldt zeker voor minder courante talen zoals Spaans (bv. voor een bedrijf met hoofdzetel in Spanje) of Pools (bv. in een bouwfirma met veel Poolse werkkrachten).
Dit wordt berekend op basis van de verhouding tussen de voorziene winst die de kennis van een taal oplevert en de kost om de taal aan te leren. Het hoeft niet te verrassen dat Engels een van de meest rendabele talen ter wereld is. Al verliest het stilaan terrein op andere talen zoals Chinees. Frans blijft een van de meest waardevolle talen in Europa, samen met Duits en Engels. Het economisch belang van een taal hangt ook af van de specifieke context van de markt. Nederlands is bijvoorbeeld zeer rendabel in België. In Zuid-Amerika zijn Spaans en Portugees dan weer belangrijk.
Kennis van vreemde talen is niet enkel belangrijk als je solliciteert bij een internationaal bedrijf. Door de toenemende globalisering is het sowieso een slimme zet om alle talen die je machtig bent te vermelden op je cv. Zo vergroot je je kansen op een sollicitatiegesprek, en wie weet een leuke nieuwe job!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Hard skills
Zo zet jij ChatGPT in om efficiënter aan de slag te gaan op het werk
4 min. leestijd
Opleiding & skills
Zo beheers je je mailbox
3 min. leestijd
Opleiding & skills
5 redenen waarom webinars blijvers zijn
1 min. leestijd
Opleiding & skills
Levenslang leren? Dit is jouw rol als werknemer
2 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.