Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

De meest originele sollicitaties die wérken

Solliciteren is niet altijd even makkelijk. Na ettelijke afwijzingen ga je al snel het hoofd laten hangen. Een sterk cv is cruciaal, maar wie er echt wil uitspringen moet een stapje verder gaan.

Bright Plus

2 min. leestijd

Denk bijvoorbeeld aan: een mailing via LinkedIn; een virale boodschap op Facebook of een eigen website. Heb je het liever origineler? Dan zullen de onderstaande voorbeelden jou vast charmeren.

Zo vergeten ze je naam nooit

Miruna Macri liet op strategische wijze paspoorten achter op plekken waar ze graag wilde werken. Deze waren natuurlijk niet voorzien van een valse identiteit, maar wel van haar curriculum vitae en portfolio. Twintig van deze verloor ze ‘per abuis’ op de juiste plekken. Slim toch?

Zie het groots

Think big! Een verzoek niet onopgemerkt laten voorbijgaan kan je door het groots aan te pakken. Hang een spandoek langs de A12, of laat een rockband jouw boodschap luidkeels verkondigen. Het kan niet gek genoeg.

Personalisatie

Ken je Andy Morris al? Hij maakte een op maat gemaakt LEGO-mannetje van zichzelf. Daarnaast werd het popje in een levensechte verpakking gestoken. De achterkant was voorzien van de nodige tekst en uitleg, zodat de toekomstige baas meteen wist wat hij aan Andy had.

Inspelen op emoties

Niek Gooren uit Nederland was werkloos en leefde een poosje van een uitkering (de WW). Op een heel humoristische manier maakte Niek via een website duidelijk dat alle belastingbetalers hem moesten onderhouden. En dus was het voor iederéén belangrijk dat hij een job vond. Niet alleen grappig maar ook efficiënt, want je raadt het nooit: Niek vond werk.

Gebruik Google

De Turkse Ozgur Alas gaf elk onderdeel van zijn cv een fysieke plaats, weergegeven via Google Earth. Alec Brownstein maakte dan weer gebruik van de nieuwe trend om je eigen naam te googelen: egosurfen. Alec kocht de voor- en achternamen waar hij graag voor wilde werken. Wanneer deze mensen hun eigen naam intikten kregen ze het volgende te lezen: “Beste meneer XXX. Jezelf googelen is fijn. Mij aannemen is ook fijn.” De ingreep zelf kostte hem weinig geld maar het resultaat mocht er zijn: vier gesprekken en twee jobaanbiedingen. Een idee om jaloers op te zijn.

We kunnen hieruit opmaken dat (extreem) creatief solliciteren werkt. Een baas verleiden met chocolade, of een interactieve game als cv: het kan. Hou er wel rekening mee dat de manier van postuleren bij jezelf en de job past. Niet zo inventief? Je vindt misschien wel een creatieve geest in jouw omgeving die zijn artistieke energie nog eens kwijt wilt.