event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
8 maart is de datum die wereldwijd in het teken staat van vrouwenrechten en gelijkheid. Ook bij Bright Plus. Daar wordt Internationale Vrouwendag, maar eigenlijk ook alle andere dagen van het jaar, gevierd met een extra dosis waardering voor een zogenaamd ‘typisch vrouwelijk’ beroep.
‘De functie van assistant, dat is een echt vrouwenberoep’. Het is maar een van de clichés die nog heersen over een functie die een absolute opwaardering verdient. De afgelopen jaren veranderde er voor assistants heel wat op de werkvloer. Niet alleen de arbeidsmarkt, maar ook de functie zelf kende een enorme evolutie. Daarom is het hoog tijd dat dit beroep - dat vandaag nog steeds overwegend door vrouwen wordt uitgeoefend - een welverdiende opwaardering krijgt.
De grootste verandering? Dat is zonder twijfel de inhoud van de job. Zoals de functietitel al aangeeft, stond de functie vroeger vooral in het teken van assisteren, het ondersteunen van één of meerdere leidinggevenden. Vandaag werken assistants niet zozeer meer voor, maar eerder met een manager of team. Ze dragen meer verantwoordelijkheden, werken projecten van A tot Z uit en specialiseren zich steeds vaker in bepaalde vakdomeinen zoals HR, marketing of sales.
Maar ook onze manier van werken verandert in sneltempo. De assistants van vandaag moeten over heel andere hard en soft skills beschikken. Hun digitale kennis en meertaligheid blijven natuurlijk essentieel, maar daarnaast zijn ook eigenschappen zoals persoonlijk leiderschap, flexibiliteit en learning agility onontbeerlijk geworden.
Toch blijkt één zaak ook op de werkvloer van de assistant niet voldoende snel te evolueren. Hoewel zowel mannen als vrouwen steeds meer skills moeten verwerven en de verwachtingen hoog zijn, tonen de cijfers aan dat vrouwelijke assistants nog steeds minder verdienen dan hun mannelijke collega’s.
Het gaat de goede kant op, maar we zijn er nog niet. Daar waar 5 jaar geleden mannen gemiddeld 13,5% meer verdienden dan vrouwen, is dit verschil nu gezakt tot 6,9%. Twee jaar geleden rapporteerden we een loonkloof van 7%. De daling zet zich dus verder, maar gaat erg traag. Die ongelijkheid moet eruit.
Dat is bovendien niet het enige doel dat wij als organisatie willen bereiken. We zagen de functie van dichtbij veranderen en vroegen ons daardoor steeds vaker af of de functietitel de lading nog wel dekt. Want als het assisteren of ondersteunen steeds minder tot de kern van het takenpakket behoort en deze medewerkers alsmaar vaker de verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen projecten, is ‘assistant’ dan nog de juiste term?
Daarom zochten we naar een beter passende verzamelnaam voor alle gemotiveerde en getalenteerde medewerkers, M, V of X, die dit mooie beroep beoefenen. Zo kwamen we na een uitgebreide zoektocht uit bij de functietitel van ‘meertalige professional’. Een titel die perfect aangeeft waar het in deze job om draait: verantwoordelijkheid, professionaliteit, meertaligheid en groeikansen.
Welke uitdagingen en verantwoordelijkheden de functie nu allemaal met zich meebrengt? Dat is nog veel te weinig geweten. Het is jammer, maar deze functie heeft het moeilijk om stereotypes van zich af te schudden. Ze evolueert razendsnel, dus dat beeld kan maar beter even snel mee-evolueren.
Al vele jaren voeren we op regelmatige basis marktonderzoek en gieten we deze bevindingen in blogs, publicaties of zelfs boeken. Na de sterke evolutie van de voorbije jaren is het tijd voor een update. Daarom brengen we binnenkort een boek uit dat een nieuw licht werpt op het beroep van meertalige professional. Een job waarin verandering de enige constante is en waar nog heel veel over te vertellen valt. Het is een functie vol uitdaging, inhoud en groeikansen. Of je nu een vrouw of een man bent, als meertalige professional maak je elke dag het verschil.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.