Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Boeiende jobs in de customer service

Wie werkt in de customer service vervult een belangrijke rol in het bedrijf, vaak zonder het zelf te beseffen.

Josefien De Bock

3 min. leestijd

Doordat je klanten oplossingen aanreikt voor hun vragen en problemen, lig je aan de basis van de klantentevredenheid. Klanten komen in contact met een persoon ‘van vlees en bloed’. Dat schept vertrouwen en geeft een boost aan het imago van het bedrijf. Er zijn heel wat leuke jobs in de customer service. Een overzichtje!

Contact center en helpdesk medewerker

Helaas is het cliché van werken op een klantendienst – een eentonige job met alleen maar boze klanten aan de lijn – nog steeds aanwezig op de arbeidsmarkt. De job van contact center agent staat op de lijst van knelpuntberoepen. Niet door dit cliché, maar net omdat er niet voldoende profielen aanwezig zijn op de arbeidsmarkt om aan de hoge vereisten te voldoen. Een job in een contact center betekent elke dag verschillende competenties combineren en blijk geven van een groot aanpassingsvermogen. Niet iedereen heeft het juiste profiel hiervoor.

3 grote voordelen:

  1. Geen enkele werkdag ziet er hetzelfde uit. Elke dag krijg je andere klanten aan de lijn met verschillende vragen, problemen en verwachtingen. Je hebt de kans niet om je te vervelen. Voor je het weet, is de werkdag voorbij!
  2. Je staat de hele dag door in contact met mensen. Je kan hen helpen en blij maken. Dat geeft veel voldoening!
  3. Doordat je klanten aan de lijn krijgt die een andere taal spreken dan het Nederlands, verscherp je je talenkennis. Mooi meegenomen, toch?

Medewerker After Sales

Als medewerker op de dienst-na-verkoop heb je heel wat verantwoordelijkheden. Je bent hét aanspreekpunt voor alle vragen van klanten omtrent facturen, service en technische aspecten van het product/de oplossing die ze gekocht hebben. Dit gebeurt vooral via de telefoon. Als er herstellingen moeten uitgevoerd worden, zorg je dat dit in orde komt. Je staat in voor een commerciële oplossing wanneer zich een probleem voordoet. Een belangrijke functie!

3 grote voordelen:

  1. Je bent het vaste aanspreekpunt van klanten, dé persoon op wie ze vertrouwen voor een oplossing van hun problemen. Voor klanten ben jij van goudwaarde, ze rekenen op je!
  2. Variatie troef in deze job. Je weet bij het begin van je werkdag nooit wat er allemaal op je af zal komen. Dat maakt het uitdagend en soms eens lastig, maar vooral heel boeiend. Ideaal voor multitaskers!
  3. Je leert om flexibel te zijn en jezelf aan te passen aan verschillende (onverwachte) situaties. Zo word je stressbestendiger, wat je in het dagelijkse leven ongetwijfeld ook van pas komt!

Digital customer service medewerker

In onze digitale samenleving wordt online klantencontact alsmaar belangrijker. E-mail, chat, Messenger, Facebook, Twitter, Whatsapp: digitale customer service is ‘ingeburgerd’ vandaag. Voor (potentiële) klanten is het belangrijk dat ze snel geholpen worden en een antwoord krijgen op hun vragen. Velen gebruiken digitale tools om zich tot een bedrijf te wenden omdat het snel en makkelijk is. Als jij ‘aan de andere kant’ zit en hen verder kan helpen, speel je echt een belangrijke rol!

3 grote voordelen:

  1. Je werkt in de online sector, die razendsnel evolueert. Zo leer je veel bij en dat maakt je job erg boeiend en relevant. Je hebt in deze sector nog veel groeikansen. Ideaal voor pas afgestudeerden die er véél zin in hebben!
  2. Met digitale (klanten)contacten kan je kort op de bal spelen. Je kan de persoon aan de andere kant snel blij maken. Met een beetje geluk wordt het zelfs gedeeld op social media… Dat motiveert om elke dag weer voor je job te gaan!
  3. Elke dag is een uitdaging doordat je met andere situaties of problemen wordt geconfronteerd. Door om te gaan met verschillende situaties en uitdagingen leer je je sterke punten en werkpunten beter kennen. Dat is verrijkend.

Als medewerker in de customer service komt het er eigenlijk op neer dat je meewerkt aan het geluk van de klant. Je bent een soort happiness creator en problem solver. Dergelijke profielen zijn heel veel waard, voor een bedrijf én de klanten!

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur