event
Boeiende jobs in de customer service
Wie werkt in de customer service vervult een belangrijke rol in het bedrijf, vaak zonder het zelf te beseffen.
Doordat je klanten oplossingen aanreikt voor hun vragen en problemen, lig je aan de basis van de klantentevredenheid. Klanten komen in contact met een persoon ‘van vlees en bloed’. Dat schept vertrouwen en geeft een boost aan het imago van het bedrijf. Er zijn heel wat leuke jobs in de customer service. Een overzichtje!
Contact center en helpdesk medewerker
Helaas is het cliché van werken op een klantendienst – een eentonige job met alleen maar boze klanten aan de lijn – nog steeds aanwezig op de arbeidsmarkt. De job van contact center agent staat op de lijst van knelpuntberoepen. Niet door dit cliché, maar net omdat er niet voldoende profielen aanwezig zijn op de arbeidsmarkt om aan de hoge vereisten te voldoen. Een job in een contact center betekent elke dag verschillende competenties combineren en blijk geven van een groot aanpassingsvermogen. Niet iedereen heeft het juiste profiel hiervoor.
3 grote voordelen:
- Geen enkele werkdag ziet er hetzelfde uit. Elke dag krijg je andere klanten aan de lijn met verschillende vragen, problemen en verwachtingen. Je hebt de kans niet om je te vervelen. Voor je het weet, is de werkdag voorbij!
- Je staat de hele dag door in contact met mensen. Je kan hen helpen en blij maken. Dat geeft veel voldoening!
- Doordat je klanten aan de lijn krijgt die een andere taal spreken dan het Nederlands, verscherp je je talenkennis. Mooi meegenomen, toch?
Medewerker After Sales
Als medewerker op de dienst-na-verkoop heb je heel wat verantwoordelijkheden. Je bent hét aanspreekpunt voor alle vragen van klanten omtrent facturen, service en technische aspecten van het product/de oplossing die ze gekocht hebben. Dit gebeurt vooral via de telefoon. Als er herstellingen moeten uitgevoerd worden, zorg je dat dit in orde komt. Je staat in voor een commerciële oplossing wanneer zich een probleem voordoet. Een belangrijke functie!
3 grote voordelen:
- Je bent het vaste aanspreekpunt van klanten, dé persoon op wie ze vertrouwen voor een oplossing van hun problemen. Voor klanten ben jij van goudwaarde, ze rekenen op je!
- Variatie troef in deze job. Je weet bij het begin van je werkdag nooit wat er allemaal op je af zal komen. Dat maakt het uitdagend en soms eens lastig, maar vooral heel boeiend. Ideaal voor multitaskers!
- Je leert om flexibel te zijn en jezelf aan te passen aan verschillende (onverwachte) situaties. Zo word je stressbestendiger, wat je in het dagelijkse leven ongetwijfeld ook van pas komt!
Lees ook: Een job in sales… ben jij verkocht?
Digital customer service medewerker
In onze digitale samenleving wordt online klantencontact alsmaar belangrijker. E-mail, chat, Messenger, Facebook, Twitter, Whatsapp: digitale customer service is ‘ingeburgerd’ vandaag. Voor (potentiële) klanten is het belangrijk dat ze snel geholpen worden en een antwoord krijgen op hun vragen. Velen gebruiken digitale tools om zich tot een bedrijf te wenden omdat het snel en makkelijk is. Als jij ‘aan de andere kant’ zit en hen verder kan helpen, speel je echt een belangrijke rol!
3 grote voordelen:
- Je werkt in de online sector, die razendsnel evolueert. Zo leer je veel bij en dat maakt je job erg boeiend en relevant. Je hebt in deze sector nog veel groeikansen. Ideaal voor pas afgestudeerden die er véél zin in hebben!
- Met digitale (klanten)contacten kan je kort op de bal spelen. Je kan de persoon aan de andere kant snel blij maken. Met een beetje geluk wordt het zelfs gedeeld op social media… Dat motiveert om elke dag weer voor je job te gaan!
- Elke dag is een uitdaging doordat je met andere situaties of problemen wordt geconfronteerd. Door om te gaan met verschillende situaties en uitdagingen leer je je sterke punten en werkpunten beter kennen. Dat is verrijkend.
Als medewerker in de customer service komt het er eigenlijk op neer dat je meewerkt aan het geluk van de klant. Je bent een soort happiness creator en problem solver. Dergelijke profielen zijn heel veel waard, voor een bedrijf én de klanten!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Interessante artikels over dit thema
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
Events en trainingen op de agenda
event
Verbindend communiceren: assertiever communiceren kan je leren
event