event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
De afgelopen tien jaar is de assistantfunctie helemaal veranderd en dat heeft ook een impact op de skills waarover assistants moeten beschikken. Een nieuwe, snel veranderende wereld vraagt om een nieuwe manier van werken en om nieuwe vaardigheden. Zie jij een job als assistant zitten? We vertellen je graag welke 5 skills je dan zeker moet hebben.
Werkgevers benadrukken nog steeds het belang van sterke communicatieve vaardigheden. Zowel online als offline, mondeling als schriftelijk moeten assistants communicatief sterk in hun schoenen staan, in verschillende talen. Het is vaak hun verantwoordelijkheid om complexe boodschappen helder en gestructureerd over te brengen via presentaties, e-mails, commerciële berichten, de website of posts op sociale media.
Daarbij moeten ze bovendien ook oog hebben voor de layout en de manier waarop ze die boodschap overbrengen. De kracht ervan zit immers deels in de verpakking en de tone of voice.
Meertalige professionals die enkel uitvoerend werken zijn stilaan zeldzaam. Steeds vaker fungeren ze daarentegen als regisseurs: ervaren projectmanagers die hele projecten van A tot Z in goede banen leiden. Plannen en organiseren is daarbij een onmisbare vaardigheid. Als projectleiders moeten ze planningen opstellen en de timing ervan bewaken, een overzicht houden over de verschillende deeltaken, de budgetten in kaart brengen en instaan voor de vlotte samenwerking tussen verschillende managers, teams of afdelingen.
Bij leiderschap denken mensen vaak aan het leiden van een team of organisatie. Toch is leiderschap over jouw eigen prestaties, groei en carrière minstens even belangrijk.
Persoonlijk leiderschap betekent dat assistants in staat zijn om hun doelen te realiseren door optimaal gebruik te maken van hun kennis en talenten. Ze weten wat hun drijfveren zijn, maar zijn zich ook bewust van hun zwakke punten en mogelijke valkuilen. Ze weten tot slot hoe ze dat allemaal optimaal kunnen inzetten in hun job door op een bewuste manier keuzes te maken, zowel zakelijk als privé.
De coronacrisis was een veerkrachtexperiment zoals we dat nog nooit hebben meegemaakt. De assistantfunctie vraagt nu meer dan ooit om flexibiliteit en een gezond aanpassingsvermogen. Enerzijds omdat de jobinhoud voortdurend wordt bijgestuurd en aangevuld, anderzijds omdat corona heeft aangetoond dat veerkracht in de toekomst essentieel zal blijven als we optimaal willen fungeren in een immer veranderende wereld. Wie daar met een positieve instelling tegenover staat, behaalt de beste resultaten.
Futureproof assistants weten vlot om te gaan met deze wisselende omstandigheden en werksituaties. Ze weten raad bij onvoorziene omstandigheden en hebben in dat opzicht kenmerken van een crisismanager. Zo kunnen ze op elk moment en binnen elke situatie snel en gericht schakelen. Ze omarmen verandering, kijken vooruit en benutten de opportuniteiten die de situatie biedt.
In een snel veranderende wereld is levenslang leren een absolute must. Een job voor het leven bestaat vandaag niet meer. Gemiddeld oefenen werknemers nog maar vier jaar dezelfde jobinhoud of functie uit. Er komen ook steeds meer nieuwe functies bij. Volgens de prognose bestaat de helft van de jobs die we in 2030 zullen uitoefenen vandaag zelfs nog niet (1). Niet enkel bedrijven, maar ook hun werknemers moeten dus wendbaar zijn. Op zoek gaan naar manieren om bij te scholen, te leren en te ontwikkelen zorgt ervoor dat hun skills blijven aansluiten bij de noden van de arbeidsmarkt.
Zie jij een job als assistant wel zitten? Dat begrijpen we, want nog nooit bood de functie zoveel kansen en groeiperspectieven. Neem een kijkje tussen onze jobs, we helpen je graag verder.
(1) Fokus online (2021). ‘Een bedrijf kan pas groeien als elke medewerker dat doet’. Geraadpleegd via https://www.fokus-online.be/business/carriere/een-bedrijf-kan-pas-groeien-als-elke-medewerker-dat-doet/ (Geopend op 06/01/2022)
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.