event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Hoog tijd om thuis orde te scheppen in je papierwerk? Met dit stappenplan kan je meteen aan de slag.
Op het werk is je administratie op orde brengen en houden simpelweg part of the job. Maar weinigen hebben ook thuis een systeem dat die berg papierwerk overzichtelijk houdt. Gevolg: de rekeninguittreksels, belastingpapieren en andere documenten stapelen zich op. Zodat je uiteindelijk nóg minder zin hebt om orde te scheppen in de administratieve chaos. Tijd om die vicieuze cirkel te doorbreken en eindelijk rust te brengen in je huis en in je hoofd.
De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo inspireert mensen overal ter wereld om komaf te maken met rommel in huis. Met deze eenvoudige trucjes creëert ze ordelijke ruimtes die rust uitstralen en inspireren.
Reserveer minstens een halve dag om je papierwerk op orde te brengen. Maak ook een plaatsje in huis vrij waar je de ruimte hebt om alle documenten, mappen en dozen uit te stallen.
Bedenk voor je begint te sorteren een systeem dat voor jou werkt. Voorzie bijvoorbeeld een categorie voor officiële documenten die je altijd moet bewaren, een stapeltje voor alles na een jaar of sneller weg mag, … Of maak een thematische onderverdeling: alle documenten die te maken hebben met je woning bij elkaar, alles over je gezondheid samen, een categorie met documenten voor de fiscus. Zolang jij makkelijk je weg vindt in het systeem, is het goed.
Maak in eerste instantie stapels per categorie die je vooraf bepaalde. Daarna kan je starten met orde te brengen in de stapels. Met uitzondering van bepaalde permanente documenten kan er in deze fase al veel papier in de vuilnisbak of de papierversnipperaar. Enkele richtlijnen voor het bewaren van documenten:
In een laatste fase stop je alles in een handig opbergsysteem. Tip: kies bij voorkeur iets waar je niet te veel werk mee hebt. Vermijd bijvoorbeeld ringmappen, want dan moet je telkens gaatjes maken of documenten in plastic mapjes stoppen. Hangmappen of dozen zijn een goed alternatief.
Maak er een goede gewoonte van om nieuwe paperassen vanaf nu meteen op te bergen of weg te gooien. Hou ook één keer per jaar – bijvoorbeeld bij het invullen van je belastingaangifte – een nieuwe opruimactie, waarbij je de papieren die je niet meer nodig hebt, weggooit.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
Welzijn op het werk
Van burn-out naar wellbeing: of zo’n transformatie een illusie is?
2 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.