Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Sollicitatiegesprek afgelopen: wanneer vraag je feedback?

Je hebt alle waters doorzwommen en bent met glans geslaagd in jouw eerste opzet: op sollicitatiegesprek gaan voor jouw droomjob. Uiteraard zette je je beste beentje voor, heb jij je goed voorbereid en heb je er alles aan gedaan om de recruiter te overtuigen. Maar je gesprek zit er op. Wat doe je nu?

Bright Plus

2 min. leestijd

Wanneer kan je feedback verwachten na jouw sollicitatie? En wanneer is het acceptabel om zelf feedback te vragen na je sollicitatiegesprek? Wij geven je enkele tips om ook na jouw sollicitatie een goede indruk na te laten.

Stel vragen

Op het einde van elk sollicitatiegesprek krijg je de ruimte om ook zelf nog vragen te stellen. Maak gebruik van die gelegenheid om na te vragen hoe de verdere procedure zal verlopen. Zo kom je te weten op welke termijn er een beslissing zal worden genomen. Dit is een praktisch en belangrijk gegeven zodat jij weet wat je wanneer mag verwachten.

Zo kan jij ook vragen wanneer jij feedback kan verwachten.

Gezond opdringerig

Wordt er gesproken van twee weken, bel dan niet na drie dagen om na te gaan of er al nieuws is. Je motivatie laten blijken is positief, maar doe dit niet op een opdringerige manier.

Werd er geen bepaalde periode meegegeven, dan kan je eventueel na een week zelf eens horen of er al nieuws is. Doe dit steeds op een vriendelijke en professionele manier. Hoogstwaarschijnlijk heb je nog geen nieuws ontvangen omdat er nog interne besprekingen zijn, dus pols steeds op een beleefde manier naar feedback.

Is de afgesproken datum reeds voorbij en twijfel je om nu zelf contact op te nemen? Als de afgesproken termijn verlopen is en je nog niets gehoord hebt, kan je best zelf eens polsen naar feedback.

Wees voorzichtig wanneer je naar feedback vraagt via telefoon. Niet iedereen binnen een bedrijf is altijd op de hoogte van de openstaande vacature. Als je moet worden doorverbonden, kan dit intern voor lastige situaties zorgen wanneer je de reden van je telefoontje meegeeft.  

Vraag naar feedback

Sta je voor jouw sollicitaties in contact met een uitzendbureau? Ook dan kan je vragen naar feedback, maar doe dit dan rechtstreeks met jouw contactpersoon/uitzendconsulent(e) en bel best niet rechtstreeks naar het bedrijf.

Jouw contactpersoon zal jou steeds op de hoogte houden van nieuws, rechtstreeks contact opnemen heeft dus geen zin.

Bedankje

Had je een heel fijn gesprek bij een organisatie en wil je de gesprekspartner bedanken voor zijn of haar tijd? Dan kan dit zeker tijdens het gesprek. Bedanken voor het vrijmaken van tijd is immers een mooie afsluiter.

Vond je het gesprek erg spannend en ben je dit daardoor vergeten? Geen probleem. Eventueel kan je dit ook achteraf nog eens via een mail doen.

Wees daarin dan wel kort en bondig, het is absoluut te vermijden om nog eens aan te halen waarom je dé perfecte persoon bent voor de functie. In het gesprek heb je al jouw sterktes naar voren kunnen laten komen, dit ga je nadien niet nogmaals via mail herhalen. Dit werkt hoogstwaarschijnlijk ook in jouw nadeel. Ga je toch voor een bedankingsmail, geef dan kort weer dat je hem/haar wenst te bedanken voor het aangename gesprek en dat je uitkijkt naar de feedback.

Wil jij nog meer advies om het sollicitatieproces met glans te doorstaan? Download dan zeker onze sollicitatiegids vol handige tips and tricks om jouw droomjob te bemachtigen.