event
Meet & Greet Kortrijk 27 december
Kortrijk
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Wie als gemotiveerd professional aan een succesvolle carrière timmert, weet hoe belangrijk een goed professioneel netwerk is. Dat netwerken lijkt echter een heel stuk uitdagender sinds de uitbraak van de coronacrisis. Maar is dat wel zo?
Want hoewel offline contacten leggen bijna onmogelijk is geworden, zijn er online opportuniteiten bij de vleet om je netwerk te onderhouden en zelfs te vergroten. Deze tips zetten je op digitale weg.
Vergis je niet: personal branding draait niet zozeer om het promoten van jezelf of het uitpakken met je talenten. Een personal brand is eerder een tool om te achterhalen welk type professional jij echt wil zijn en daar ook doorheen je carrière naartoe te werken.
Door jezelf beter te leren kennen en aan je zelfbewustzijn en zelfpositionering te sleutelen, groeit je zelfvertrouwen, creëer je een competitief voordeel, verbeter en vergroot jij je positie binnen je interesseveld en creëer je een groot netwerk dat je verder zal helpen bij het uitstippelen van je verdere carrièrepad. Een sterk personal brand creëren begint met zelfkennis en zelfontwikkeling. Ga op zoek naar je passie en verdiep je hierin. Blijf jezelf uitdagen en ontplooien.
Connecteer vervolgens met gelijkgestemden en neem je plaats in binnen je interesseveld. Werk aan je communicatievaardigheden en zorg dat ook je online communicatie zoals je sociale media de lijn van je personal brand volgen. Wees aanwezig in de wereld waarin jij je wil positioneren en deel je ervaringen, interessante content en expertise via een of meerdere toegewijde online platformen zoals LinkedIn, een eigen website of blog.
Geen mens op de wereld die niet op een of andere manier getroffen werd door de coronacrisis. En hoewel netwerken nooit een kwestie van eenrichtingsverkeer zou mogen zijn, is het in deze uitdagende periode des te belangrijker om van netwerkcontacten ook warme contacten te maken. Denk niet in termen als ‘What’s in it for me?’, maar bedenk liever hoe jij nieuwe en bestaande contacten van dienst kan zijn en biedt je aan als helpende hand. Niet alleen op professioneel gebied, maar ook op persoonlijk vlak. Laat zien dat je oprecht begaan bent met je contacten, daar zijn mensen in tijden van crisis extra gevoelig voor.
Aan de start van je carrière was je LinkedIn-profiel ongetwijfeld je go-to tool om je eerste contacten te leggen in de professionele wereld. En zeker nu alles online gebeurt wordt dit alleen maar belangrijker. Wat fysieke contacten zijn tijdens de coronacrisis helaas onmogelijk, maar je LinkedIn-profiel is vast nog actief. Geef dat platform een grondige update en gebruik het op een vernieuwende wijze. Zie het niet meer als een manier om op korte tijd veel contacten te leggen maar als een tool om enkele belangrijke, diepere contacten te blijven onderhouden en interessante content met elkaar te delen.
Het maakt niet uit of jij communiceert via Skype, Zoom, Teams of Hangouts en al evenmin of je die technologie te allen tijde 100% beheerst. Het belangrijkste is dat je aanwezigheid bent en de tijd neemt om naar elkaar te luisteren. Wat maakt het uit dat je niet altijd recht in de camera kijkt of per ongeluk je scherm een keertje freezed. Op een offline evenement zal jij je ook weleens verspreken. Je bent er, en dat is wat echt telt. Ook online.
Wil je je hierop toch graag nog wat voorbereiden? In dit artikel ontdek jij hoe je je nog comfortabeler voelt bij het gebruik van die kanalen.
Wanneer je gemotiveerd en gepassioneerd bent, kan je van elk obstakel een opportuniteit maken. Want als je er even over nadenkt, heeft online netwerken in tijden van corona best veel voordelen. Zo hoef je om te beginnen niet in een drukbevolkte zaal op zoek te gaan naar de juiste contacten, maar kan je via vele systemen met één klik op het scherm meteen een privégesprek voeren met de persoon die jij echt wil leren kennen. Ook chatten is een mogelijkheid, en vaak wordt er de mogelijkheid tot een groepsgesprek in een breakout room zonder geroezemoes of stoorzenders voorzien. Bovendien verlies je geen tijd in het verkeer van en naar het evenement.
Ook het ijs breken is een pak makkelijker geworden, aangezien we allemaal één gemeenschappelijke deler hebben: het coronavirus. Ga dus gericht op zoek naar digitale netwerkevents in jouw sector en focus je op kwalitatieve, warme en persoonlijke contacten.
Blijf de contacten die je hebt gelegd tot slot goed opvolgen. Het is een goed idee om een mail te sturen om hen te bedanken voor het aangename contact. Het kan het begin zijn van een fijne professionele samenwerking! Voeg contacten ook altijd toe op LinkedIn, zoals eerder aangehaald blijft dit een zeer waardevolle netwerktool.
Iedereen in de professionele wereld heeft het druk, zeker nu de coronacrisis een hele waaier aan nieuwe uitdagingen heeft geïntroduceerd. Net daarom zijn digitale opvolggesprekken een geschenk uit de hemel. Even een momentje vrijmaken voor een digitale coffebreak om je contacten warm te houden vraagt veel minder tijd en inspanning dan een offline date. Durf dus ook je opvolggesprekken digitaal inplannen.
Zo, dan wensen we je alvast veel succes! Wil je toch nog graag wat extra tips? Lees dan zeker volgende artikels met extra tips of netwerkblunders die je zeker niet moet maken. Dan ben je helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Persoonlijke ontwikkeling
Tips voor het stellen van heldere doelen in het nieuwe jaar
3 min. leestijd
Persoonlijke ontwikkeling
Het ABC van kantoorjargon: deze termen ken je best voor je aan de slag gaat
4 min. leestijd
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
event
Kortrijk
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.