event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Een wereld zonder sociale media is vandaag niet meer denkbaar. Zelfs in jouw zoektocht naar een job spelen ze een steeds belangrijkere rol. Veel bedrijven verspreiden vacatures online en kandidaten kunnen zich makkelijk promoten via hun openbaar profiel. De vraag is alleen: als je al die info op LinkedIn kan terugvinden, is een cv dan overbodig?
Niets makkelijker en laagdrempeliger dan een profiel aanmaken op LinkedIn. Dat kan je zelfs al doen als je nog studeert. Vermeld op je profiel je opleidingen, stages, vakantiejobs, eindwerk en relevante (groeps)taken. Maar ook als je al een tijdje aan de slag bent, is het een van de meest eenvoudige manieren om je eerdere werkervaringen en je opgedane kennis en vaardigheden op een rijtje te zetten en in de kijker te plaatsen.
Neem vervolgens een momentje om te connecteren met je medestudenten, collega’s, vrienden en kennissen. Heb je die eerste stap in het opbouwen van je netwerk gezet? Dan kan je verder op zoek gaan naar organisaties die je interesseren of mensen die aan de slag zijn in de sector(en) waarin jij ook wil werken. Je zal merken dat LinkedIn je ook suggesties zal doen, om zo nog makkelijker in contact te komen met een breed professioneel netwerk. Een netwerk dat je op de hoogte zal houden van boeiende opportuniteiten in je vakdomein.
Al eens iemands naam of een jobtitel ingetypt op Google? Dan zal je merken dat LinkedIn-profielen vaak bovenaan de lijst met zoekresultaten verschijnen. Als jouw LinkedIn-profiel op punt staat, zullen recruiters en werkgevers op die manier snel op jouw professionele platform terechtkomen. Zo wordt je LinkedIn-profiel een visitekaartje dat zichzelf uitdeelt.
Een sterk portfolio opgebouwd? Hard geschreven aan je persoonlijke blog? Een website ontworpen die alles vertelt over jouw professionele avonturen? Die zet je makkelijk in de aandacht op je LinkedIn-profiel. Je hoeft enkel de link toe te voegen aan je pagina en iedereen kan je verwezenlijkingen bewonderen.
Lees ook: Tips voor een goede headline op LinkedIn
Jij wil dus solliciteren, maar is een hyperlink naar je LinkedIn-profiel dan niet genoeg? Het verschil tussen dat openbare profiel en je klassieke cv is dat die laatste een minder algemeen beeld schetst van jou als kandidaat. Een cv hoor je altijd op te stellen op maat van de organisatie waarbij je solliciteert. Je kunt de inhoud aanpassen op basis van de waarden en normen van het bedrijf, de inhoud van de vacature en de aandachtspunten in de jobomschrijving. Als je weet dat een recruiter soms in een oogopslag moet beslissen of jouw cv geschikt is, kan dat echt het verschil maken.
Dat een LinkedIn-profiel aanmaken zo eenvoudig is, maakt ook dat alle profielen op de netwerksite vergelijkbaar zijn. Het is dan niet zo makkelijk om echt in het oog te springen tussen al die andere pagina’s. Met een cv kan je dat wel. Je kiest immers zelf hoe je die vormgeeft en waar en op welke manier je bepaalde info deelt. Je kan er zelfs je creativiteit mee laten stralen als dat een van de gevraagde competenties is.
Lees ook: Do's and don'ts om jouw cv op te stellen
Je LinkedIn-profiel en je cv, dat is dus geen of-of-, maar een en-en-verhaal. Want die twee handige tools in jouw jobzoektocht kunnen elkaar net aanvullen. Zorg dat beiden netjes overeenkomen en altijd up-to-date zijn, maar zet daarnaast altijd in op hun sterktes.
Stuur je een gepersonaliseerde cv uit naar een bedrijf? Vermeld dan daarin altijd de link naar je LinkedIn-profiel, zodat de recruiter daar een blik kan werpen op de links die je niet in je cv kan meegeven. Neemt een recruiter contact op via je online profiel? Vraag in dat geval dan weer of je hem of haar ook nog je gepersonaliseerde cv mag versturen. Zo zet jij als kandidaat altijd je twee beste voetjes voor.
Wil je graag meer tips om een goed cv op te stellen? Neem een kijkje tussen onze blogs.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.