event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Een professionele attitude is belangrijker dan de juiste kennis of vaardigheden. Zo werk je aan een positieve houding op het werk.
Waarom is een professionele attitude op het werk zo belangrijk? En hoe kan je eraan werken? Enkele concrete tips.
Voor veel werkgevers blijkt het belangrijker dan drietaligheid of specifieke technische vaardigheden: een positieve attitude. Je houding zegt immers iets over hoe je omgaat met anderen en over je professionaliteit. Een positieve, professionele houding beïnvloedt dus je reputatie bij klanten, leveranciers en collega’s, en bepaalt de manier waarop mensen op jou reageren. Met andere woorden: een positieve attitude is goed voor je carrière én het maakt je leven een stuk aangenamer.
Lees ook: Digital Teamwork: 5 tips
‘Vaardigheden kan je leren’ is de redenering van sommige recruiters, maar een positieve houding is aangeboren. Maar klopt dat wel? Want je persoonlijkheid mag dan voor een groot stuk bepalen hoe je je in een bepaalde situatie gedraagt, je gedrag kan je wél bijsturen. De eerste stap is daarbij dat je je bewust bent van hoe jij je gedraagt op de werkvloer en hoe dat overkomt bij je collega’s.
Naast technische problemen, een te koude of te warme werkomgeving of storende geluiden op kantoor, zijn het vooral de mensen met wie we samenwerken die ons weleens op de zenuwen werken. Met name te laat komen, instructies verkeerd begrijpen, overbodige e-mails versturen, indiscretie, roddelen, en mensen die zich mengen in allerhande politieke spelletjes zorgen voor ergernis. Zijn ook nefast voor je reputatie: ongepaste kledij dragen (te uitdagend, te gekleed, te casual of te ‘grappig’), onaangenaam ruiken en een algemeen gebrek aan goede manieren. Bezondig je je weleens aan een van die zaken? Dan is het misschien tijd om er iets aan te doen.
Wat is dan wel het geheim van een professionele attitude? Het komt erop neer dat je je gedraagt zoals je van anderen verwacht dat ze zich gedragen. Wees vriendelijk tegen mensen, ga respectvol om met collega’s, klanten en leveranciers en aanvaard feedback op een volwassen manier. En een eenvoudige maar zéér efficiënte tip: glimlach.
Nog enkele concrete tips om toe te passen op de werkvloer:
Heb jij vragen, opmerkingen of tips? Laat het ons zeker weten!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
Welzijn op het werk
Van burn-out naar wellbeing: of zo’n transformatie een illusie is?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.