event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Steeds meer medewerkers leren dat thuiswerk plus-, maar ook minpunten heeft. Je kan je werkdag flexibeler invullen en verliest geen tijd in de file. Anderzijds draag je een grote verantwoordelijkheid, zowel voor je werk als voor de balans met je privéleven. Met deze tips behoud jij dat evenwicht en haal je het meeste uit de werkdagen thuis.
Werken aan de keukentafel was een aanvaardbare noodoplossing tijdens de lockdowns, maar nu thuiswerk een deel van je vaste routine uitmaakt, is werken tussen de vaat en de theedoeken niet het beste idee. Orde in je werkruimte zorgt immers voor orde in je hoofd.
Wijs thuis een afgesloten ruimte die je voor niets anders gebruikt toe aan je werk. Zo blijft die plek niet alleen netjes, maar kan je aan het einde van de werkdag- of week echt de deur achter je dichttrekken en even helemaal deconnecteren. Dat is veel moeilijker als je laptop op de keukentafel blijft liggen.
Heb je geen aparte ruimte? Kies dan een andere vaste werkplek in huis en wijs daarnaast een kast of lade toe aan je werkmateriaal. Stop er aan het einde van de werkdag alles in, zodat je jouw laptop of andere spullen niet meer ziet liggen in je interieur.
Ook voldoende lucht en licht zijn essentiële zaken op je werkplek. Kies daarom voor een ruimte met een raam en ventileer regelmatig. Zet tijdens elke pauze het raam en de deur even open en zorg voor een aangename kamertemperatuur van ongeveer 20° C.
Als je thuiswerkt, kan je jouw dag flexibeler invullen. Je kan tijdens je break vlug de was doen, je kinderen van school halen of even alle stress van je af werken in de gym. Een groot pluspunt, maar toch zijn de meeste thuiswerkers productiever als ze hun uren in een duidelijke planning gieten. Bepaal op voorhand tussen welke uren je die dag zal werken, wat je op welk moment van de dag zal doen, wanneer je pauze inlast en om hoe laat je werkdag erop zal zitten.
Je productiviteit verbetert ook als je in blokken werkt. Plan vaste momenten in waarop je e-mails leest en beantwoordt, je denkwerk levert, je vergaderingen inplant, je routinetaken afwerkt… Ook andere vormen van structuur, zoals het opstellen van een deadlinelijst, een to do-lijst, een weekplanning en een vakantieplanning kunnen je helpen om werkstress in je thuiskantoor te vermijden.
Vroeger was thuis de plek waar je naartoe ging als de werkdag erop zat. Je had misschien wel andere to do’s, maar je laptop zat opgeborgen en je telefoon kon uit als je dat wilde. Nu je vaker thuiswerkt is de grens tussen werk en privé veel vager. Enerzijds kan jij je dagen daardoor flexibeler inplannen, maar je loopt ook het risico dat je werkdag nooit een einde kent.
Het is dus heel belangrijk dat je aandachtig blijft voor een goede balans tussen werk en privé. Doe je te veel zaken door elkaar, dan zal dat je productiviteit verminderen en er op termijn voor zorgen dat de structuur in je werkschema zoekraakt. Dat kan veel stress veroorzaken, en laat dat nu net het tegenovergestelde zijn van wat je wil bereiken met een betere work-life integration.
Het spreekt voor zich dat de afspraken tussen jou en je team en leidinggevende duidelijk moeten zijn: wat wordt er van jou verwacht, wat zijn je targets, op welke uren ben jij bereikbaar, welke onkosten krijg je vergoed en noem maar op. Toch zijn je manager en je collega’s niet de enige mensen waar je best heldere afspraken mee maakt.
Ook op het thuisfront stel je beter enkele regels op. Een partner, kinderen, roommates kunnen voor heel wat afleiding zorgen. Dat kan je vermijden met duidelijke huisregels: wanneer mag jij wel of niet gestoord worden, waar in huis wordt er gewerkt en waar wordt er gespeeld, wanneer mogen pakjes geleverd worden, wanneer mag er bezoek over de vloer komen?
In je thuiskantoor kan je werken zonder dat je collega’s je kunnen storen, maar dat betekent ook dat je die dag minder contact en overlegmogelijkheden hebt. Daarom is het extra belangrijk dat jij oog hebt voor je behoefte aan sociaal contact.
Spreek vaste overlegmomenten af met je teamleden, zoek op regelmatige basis andere contacten op in je omgeving, ga eventueel in een co-working space werken of maak eens een wandeling door je buurt. Zo blijf je geconnecteerd met wat er om je heen gebeurt en vermijd je dat je geïsoleerd of gedeconnecteerd raakt.
Een kast vol koekjes, een comfortabele zetel in de woonkamer en geen sociale controle. Je zal dus zelf op je gezondheid moeten letten in je thuiskantoor en dat kan best een uitdaging zijn. Voorzie daarom voldoende gezonde tussendoortjes op je bureau en een evenwichtige lunch in de koelkast. Strek ook regelmatig de benen en ga naar buiten tijdens je pauze in plaats van in je zetel te ploffen. Loop regelmatig naar de koelkast voor een verfrissend glas water en let tijdens het werken goed op je houding en ergonomie.
Net als je fysieke gezondheid verdient ook je mental health extra aandacht als je thuiswerkt. Las daarom op regelmatige basis pauzes in en neem elke dag een echte lunchbreak. Bepaal ook op welke momenten je bereikbaar wil zijn en schakel daarvoor, daartussen en daarna alle werk gerelateerde meldingen, biepjes en trilalarmen op je digitale toestellen uit. Sluit tot slot aan het einde van de werkdag letterlijk en figuurlijk de deur van je thuiskantoor achter je en neem even een moment voor jezelf om je los te koppelen van je werk.
Ben jij op zoek naar een functie waar thuiswerk mogelijk is? Neem een kijkje tussen onze jobs!
Lees ook: Thuiswerkvergoeding: dit moet je weten
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Zo hou jij je energiekosten tijdens het thuiswerken binnen de perken
3 min. leestijd
Work-life balance
Thuiswerkvergoeding: dit moet je weten
1 min. leestijd
Telewerken
Hoe kan je vlot telewerken als de kinderen thuis zijn?
3 min. leestijd
Telewerken
Tips voor thuiswerk: 6 tips voor een efficiënte thuiswerkdag
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.