stap 1
Telefonische screening
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Jaarlijks wordt op elke derde donderdag van april ‘Assistant Day’ gevierd. Want deze medewerkers zijn een sleutelfiguur in het bedrijf, het cement tussen de afdelingen en regisseur binnen teams en organisaties. De functie evolueert, zo sterk zelfs dat we ons steeds vaker de vraag stellen of deze term ‘Assistant’ de lading nog wel voldoende dekt.
Secretaressedag was jarenlang dé dag waarop de medewerkers in de bloemetjes werden gezet. Vaak zelfs letterlijk, want een boeket bloemen bleek al snel een klassiek geschenk om deze medewerkers te bedanken voor hun inzet. Maar het concept is heel wat ouder dan vaak wordt gedacht. De eerste Secretaressedag vond namelijk plaats in 1952 in de Verenigde Staten en kwam 1989 overgewaaid naar België.
Het was een manier om hen te erkennen voor hun bijdrage. De bedoeling was om de secretaresse in de schijnwerpers te zetten, stil te staan bij hun meerwaarde voor de organisatie en vooral om het imago van de functie een boost te geven.
Na enkele jaren oogstte de term secretaressedag echter heel wat kritiek. De ouderwetse term ‘secretaresse’ roept voor veel mensen helaas het beeld op van iemand die enkel koffie haalt en de agenda bijhoudt. Een beeld dat natuurlijk enkel nog thuishoort in series zoals mad men. Maar het is ook een vrouwelijke term, terwijl de assistantfunctie steeds vaker ook door mannen werd uitgeoefend.
Ongeveer tien jaar geleden werd daarom ‘Assistant Day’ in het leven geroepen. Een logische stap, want de functietitel ‘secretaresse’ werd almaar vaker vervangen door management assistant, personal assistant of executive assistant.
Jaren later botst ook de titel ‘Assistant day’ opnieuw tegen heel wat uitdagingen aan. Want voor velen klinkt de term ‘Assistant’ onvoldoende aantrekkelijk. De titel komt van het Engelse ‘to assist, wat ‘helpen, ondersteunen’ betekent. het legt de focus op het ondersteunende aspect, maar de rol van de assistant is echt wel meer dan wat mensen denken. Het is jammer, maar deze functie heeft het moeilijk om stereotypes van zich af te schudden. Tegenwoordig is het beroep van assistant een veelzijdige functie waarbij organisatietalent, communicatievaardigheden, flexibiliteit en pro-activiteit cruciaal zijn.
Dat toont ook onderzoek aan dat we in 2021 bij ongeveer 1000 assistants en bedrijven hebben uitgevoerd. In 2015 lag de focus van de functie nog heel hard op dat ondersteunende en bleken skills als ‘dienstverlenend’ bovenaan op het verlanglijstje van bedrijven te staan. Vandaag wordt er meer belang gehecht aan andere skills; zelfstandigheid, samenwerking, maar ook plannen en organiseren zijn voor de werkgever belangrijker geworden. Deze professionals staan dus meer zélf in voor eigen projecten.
Assistants werden lang gezien als ondersteunende medewerkers die vooral administratief en uitvoerend werk verrichtten. Dat strookt vandaag in veel gevallen niet meer met de realiteit. Maar als een functie door zoveel veranderingen gaat, is er dan een nieuwe, overkoepelende functietitel nodig? Volgens ons alvast wel. Zeker niet om afbreuk te doen aan het assisterende aspect van de job. Integendeel zelfs, organisaties kunnen echt niet zonder hen. Maar wel omdat wij op zoek zijn naar een nieuwe titel die de evolutie, professionaliteit en verantwoordelijkheden van de functie voldoende onderstreept.
Voor een dynamische job als deze moet de geüpdatete, overkoepelende functietitel een behoorlijke lading dekken. Die moet kennis en expertise, professionaliteit, kwaliteit en gedrevenheid uitstralen, zodat elke medewerker er terecht heel fier op kan zijn. Na gesprekken met de medewerkers zelf, bedrijven en docenten aan hogescholen kozen wij daarom voor een nieuwe naam: DE MEERTALIGE PROFESSIONAL
Hogescholen merken de verschillende evoluties in de functie van professional ook op en passen hun curriculum aan volgens de nieuwe noden in de job. Maar ook de naam van de opleiding wordt steeds vaker aangepast. ‘Office Management’ wordt ‘Business & Languages’, bijvoorbeeld.
Het is nu aan de bedrijven om ook mee te stappen in deze verschuiving. Deze professionals zijn enorm getalenteerd en gemotiveerd en zitten boordevol potentieel. Hun talenten volop tot uiting laten komen is alleen maar een win-win voor werknemer én werkgever.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.