stap 1
Telefonische screening
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het is weer Blue Monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar. Ondertussen blijkt dat dit een marketingstunt was van een reisbureau jaren geleden, maar gezien de schaarste op de arbeidsmarkt en de vele gevallen van langdurig absenteïsme en burn-out, is elke aanleiding goed om het over welzijn, werkgeluk en motivatie op het werk te hebben.
Zo denkt ook HR-dienstverlener Bright Plus erover, die al voor het tweede jaar op rij samen met motivatie-experte Hermina Van Coillie onderzoek doet naar motivatie bij bedienden in België. Hiermee willen ze het belang van motivatie op het werk onderstrepen en zorgen voor meer inzichten en begrip over wat kwalitatieve motivatie op het werk inhoudt. Zo blijkt dat vooral autonomie, een gevoel van verbondenheid en inzetten op competentie de sleutels zijn naar goede motivatie op het werk. Bovendien kwamen een aantal opvallende cijfers voort uit het onderzoek:
Naar aanleiding van dit onderzoek heeft HR-dienstverlener Bright Plus enkele waardevolle tips samengesteld die kunnen bijdragen aan het behouden van een hoge motivatie op de werkvloer.
1. Wees kritisch en schrap zinloze taken: Herzie regelmatig de relevantie van bepaalde taken en werkmethoden. Schrap onnodige taken om de focus te leggen op wat echt belangrijk is.
2. Investeer in overlegmomenten met het team: Organiseer regelmatig formele overlegmomenten of informele contactmomenten, zoals teambuildingactiviteiten of gezellige gesprekken bij de koffiemachine, om de teamband te versterken.
3. Geef medewerkers ruimte voor zelforganisatie: Laat medewerkers, indien mogelijk, hun eigen takenpakket organiseren en voorzie voldoende variatie om motivatie en betrokkenheid te bevorderen.
4. Leg de redenering achter beslissingen uit: Communiceer duidelijk waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Wanneer medewerkers dit begrijpen en achter de genomen beslissingen staan, zijn ze meer gemotiveerd om bij te dragen.
5. Zet in op transparante communicatie: Houd de communicatie open en transparant. Door medewerkers goed te informeren over bedrijfsontwikkelingen, doelstellingen en prestaties ontstaat er een gevoel van betrokkenheid en motivatie.
Online-onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Bright Plus tussen 16 t.e.m. 30 juni 2023 bij 1204 Belgische bedienden die minstens halftijds op kantoor werken representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1204 Belgen bedraagt 2,74%.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.