stap 1
Telefonische screening
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het dubbele vakantiegeld dat in mei of juni op de loonbrief verschijnt, is voor veel bedienden nodig om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Bright Plus. Bij Franstalige bedienden is dit zelfs bij meer dan de helft het geval.
Vilvoorde, 6 juni 2024 –Het dubbele vakantiegeld dat in mei of juni op de loonbrief verschijnt, is voor veel bedienden nodig om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener Bright Plus. Bij Franstalige bedienden is dit zelfs bij meer dan de helft het geval. Uit het onderzoek blijkt dat er weinig animo is om het huidige systeem van dubbel vakantiegeld te veranderen, hoewel jongere generaties bedienden wel meer openstaan om het geld gespreid te ontvangen. Het inruilen van vakantiegeld voor andere voordelen lijkt voor de Belgische bedienden geen optie. “Meer inspraak in het loonpakket kan werknemers helpen hun financiële situatie te verbeteren,” zegt Linda Cappelle van Bright Plus.
Halverwege mei en juni ontvangen de bedienden in België hun dubbel vakantiegeld. Dit bedrag komt overeen met 92% van het bruto maandloon van de maand waarin het wordt uitbetaald. Het dubbele vakantiegeld werd in het leven geroepen om bijkomende vakantie-uitgaven te dekken. HR-dienstverlener Bright Plus onderzocht in hoeverre deze premie hier effectief voor gebruikt wordt, of het meer gezien wordt als een extraatje.
Uit onderzoek blijkt echter dat het bedrag voor velen noodzakelijk is om financieel rond te komen. Bij 40% van de bedienden in België is dit het geval. Meer dan de helft van de Franstalige bedienden (52%) geeft aan dit geld nodig te hebben om financieel rond te komen, terwijl dit geldt voor 31% van de Nederlandstaligen.
Het onderzoek peilde ook naar de tevredenheid van de Belgische bediende met het systeem van dubbel vakantiegeld. Daarbij werd gevraagd of zij de premie liever gespreid zouden ontvangen voor een hoger brutoloon, of de mogelijkheid zouden willen hebben om de premie volledig in te ruilen voor andere voordelen.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 12% van de bedienden in België voorstander is van het spreiden van hun dubbel vakantiegeld over meerdere maanden. Van de jongere werknemers onder de 34 jaar geeft 17% aan liever elke maand een deel van hun premie te ontvangen, terwijl dit slechts 6% is bij de 55-plussers.
Over het algemeen staan bedienden niet te springen om hun dubbel vakantiegeld in te ruilen. Slechts 5% zou akkoord gaan om de premie te vervangen door meer vakantiedagen, 2% zou ruilen voor andere financiële voordelen en slechts 0,4% ziet meer opleiding als een geschikte pasmunt.
Uit de jaarlijkse salariswijzer van Bright Plus blijkt dat 74% van de bedienden geen inspraak heeft op het loonpakket, met 18% slechts deels.
Volgens Linda Cappelle bestaat er geen universeel loonpakket dat voor iedereen werkt: "De afhankelijkheid van een eenmalige premie is zorgwekkend. Elke medewerker bevindt zich in een andere levensfase met specifieke kosten en behoeften op het gebied van flexibiliteit en mobiliteit. Daarom moeten werkgevers in dialoog gaan met hun medewerkers en een loonbeleid voeren dat werknemers meer inspraak geeft in hun salarispakket. Dit kan met een cafetariaplan dat de financiële situatie van werknemers helpt te verbeteren door talloze extralegale voordelen te bieden. Zo kan de werknemer een fiets, smartphone of laptop aanschaffen, abonnementen voor openbaar vervoer laten terugbetalen, een hospitalisatieverzekering afsluiten, huur- of hypotheekkosten inbrengen, of gewoon een bruto premie ontvangen.”
Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Bright Plus tussen 15 en 21 mei 2024 bij 1000 Belgische bedienden representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 bedienden bedraagt 3,02%.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.