event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Administratief bediende, officemanager, onthaalmedewerker… Het zijn maar enkele functietitels die vaak bovenaan administratieve vacatures staan. Maar wat houdt een job als administratief bediende precies in? Over welke opleiding en skills moet je beschikken, wat zijn je doorgroeikansen en hoeveel verdient een administratieve duizendpoot?
Kiezen voor een job als administratief medewerker is kiezen voor veelzijdigheid. Het takenpakket is, afhankelijk van het type en de grootte van het bedrijf, erg uitgebreid en uitdagend. Je hebt heel wat verantwoordelijkheden en je bent een belangrijke spilfiguur in de werking van het team en de organisatie.
Binnen deze functie neem je onder andere volgende administratieve taken voor je rekening:
Ter voorbereiding op een functie als administratief medewerker verwachten werkgevers over het algemeen dat je een opleiding in administratie of secretariaat achter de rug hebt.
Studies die goed aansluiten bij het takenpakket zijn:
Beschik je niet over een dergelijk diploma maar kun je wel de nodige werkervaring voorleggen? Dan kan je zeker ook voor deze functie in aanmerking komen. Laat je dus niet ontmoedigen door de diplomavereisten in een vacature die je aanspreekt.
Daarnaast verwachten werkgevers ook dat je over de nodige skills beschikt:
Je leert snel bij en je neemt graag proactief taken op
“Carrière maken” is een ruim begrip. Een loopbaan vertaalt zich niet altijd in een hoger loon of een stijging binnen het organogram van een bedrijf. Groeien kan ook via taakverrijking, specialisatie of op persoonlijk vlak.
Bij horizontale groei draait het niet om promoveren of de klassieke hiërarchische ladder beklimmen. Groei je in de breedte, dan blijf je in se dezelfde functie beoefenen, maar breidt zowel je kennis, expertise als jobinhoud voortdurend uit. Je kunt extra taken en verantwoordelijkheden opnemen. Je kunt ook een coachende rol opnemen voor je minder ervaren collega’s. Je wordt met andere woorden steeds beter in je vak.
Ook administratief bedienden stuiten af en toe op de grenzen van hun erg gevarieerde job. Op dat ogenblik ben je vaak goed voorbereid om over te stappen naar een andere, hogere functie. Naast horizontale groeimogelijkheden vormt de job voor een aanzienlijk deel van de officemanagers de ideale springplank voor een gevarieerde carrière.
Welke functies precies op dat carrièrepad liggen? is afhankelijk van je persoonlijke drijfveren en ambities, maar ook van de organisatie waarin je aan de slag bent. Je kan op termijn bijvoorbeeld doorgroeien naar een hogere, meer adviserende functie binnen je vakdomein of uiteindelijk zelf in een leidinggevende functie terechtkomen.
Lees ook: Ambitie om door te groeien?
Omdat organisaties niet zonder hen kunnen, staan ze te springen om administratieve medewerkers te rekruteren. Als gedreven talent vind je daardoor snel een job en kan je vaak zelfs kiezen tussen verschillende, erg aantrekkelijke voorstellen.
Daarnaast is je loon ook afhankelijk van een aantal factoren, zoals je anciënniteit, de regio van tewerkstelling, de sector waarin je werkt, je opleidingsniveau, je ervaring en natuurlijk jouw vaardigheden.
Benieuwd naar je loon als administratief bediende? Om een goed zicht te krijgen op realistische loonverwachtingen, kan je de salaristool van Bright Plus raadplegen.
Als administratief bediende ben je een spilfiguur in het bedrijf en je ziet erop toe dat het bedrijf en zijn medewerkers efficiënt kunnen werken. Kortom, een boeiende job met veel toekomst!
Bekijk onze administratieve jobs en solliciteer vandaag nog!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Nieuwe job
Wanneer is het tijd om van job te veranderen?
2 min. leestijd
Solliciteren
Strategisch zoeken naar een nieuwe job: zo pak je het aan
3 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Een job in customer service: iets voor jou?
2 min. leestijd
Welke job past bij mij?
Werken als personal assistant, iets voor jou?
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.