event
Meet & Greet Roeselare 28 november
Roeselare
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Wanneer moet je als werknemer bereikbaar zijn voor je leidinggevende? Het is een vraag die regelmatig de kop opsteekt nu heel wat organisaties structureel thuiswerken implementeren. Bovendien krijgen medewerkers vandaag regelmatig een smartphone, data abonnement en/of internetverbinding van het bedrijf. Wat betekent dat voor jouw work-lifebalance?
Uit de Salariswijzer 2021 van Bright Plus blijkt dat 36 % van de Belgische bedienden binnen de ondersteunende niche recht heeft op een gsm-abonnement van het werk. 35 % van deze medewerkers krijgt een laptop van hun werkgever. Voor 11 % hoorde ook een internetabonnement al bij dat loonpakket. Dat percentage is de afgelopen jaren vermoedelijk enkel verder toegenomen door het structurele thuiswerk dat inmiddels in heel wat bedrijven is geïmplementeerd.
Stuk voor stuk fijne voordelen bovenop het basis brutoloon. Al zorgen die extraatjes soms ook voor onduidelijkheid: verwacht je werkgever dan ook dat je na de werkuren je mails nog checkt? Of dat je ’s avonds nog oproepen beantwoordt of de vergadering van de dag nadien voorbereidt? Het antwoord hoort “nee” te zijn.
In de moderne bedrijfswereld is er steeds meer aandacht voor het belang van een goede work-lifebalance. Een essentieel evenwicht dat zowel voor jou als voor je werkgever een positieve impact heeft. Gelukkige, uitgeruste en gemotiveerde werknemers zijn immers productiever en behalen betere resultaten.
Maar flexibiliteit op de werkvloer werkt natuurlijk het best in twee richtingen. Als jij aantoont dat je je flexibel wil opstellen wanneer je werkgever eens om een extraatje vraagt, zal je manager het ook geen probleem vinden als je af en toe een halfuurtje vroeger wil stoppen om je kinderen van school te halen.
Stress en misverstanden over je bereikbaarheid vermijden is best eenvoudig. Dat doe je simpelweg door duidelijke afspraken te maken met je collega’s en leidinggevende. Leg op voorhand vast wanneer je wel of niet bereikbaar hoort te zijn en hou je daar ook aan. Een goede werkgever weet hoe belangrijk het is om voldoende rust en ontkoppelingsmomenten te hebben, maar mag er dan ook op rekenen dat je klaar staat wanneer je wel aan de slag bent.
Heel wat bedrijven, waaronder ook Bright Plus, riepen hierom een deconnectie policy in het leven. Zo’n policy omvat vaak concrete afspraken over wanneer medewerkers beschikbaar horen te zijn, over de tijdstippen waarop er e-mails mogen verstuurd worden en hoe er wordt omgegaan met bereikbaarheid tijdens verlofperiodes.
In een bedrijfswereld waar thuiswerk steeds meer de norm wordt en mensen zelfstandiger aan de slag gaan, zullen bedrijven ook vaker evalueren op basis van output en niet op basis van gepresteerde uren, je aanwezigheid op kantoor of de gegevens op een tikklok. Zolang jij je resultaten boekt en transparant communiceert, is wederzijdse flexibliteit en vertrouwen een belangrijke meerwaarde in jullie samenwerking.
De razendsnelle digitale evolutie zorgt ervoor dat we voortdurend geconnecteerd zijn, en dat zal er in de toekomst niet op minderen. Naast je bereikbaarheid op het werk zal je ook zelf je gezond verstand moeten aanspreken in het gebruik van al die online kanalen. Zorg er in je vrije tijd zelf ook voor dat je regelmatig deconnecteert en tijd en ruimte inbouwt voor echte, offline rust.
Heb jij het gevoel dat je altijd en overal bereikbaar bent? Dan kunnen deze tips je helpen bij een digitale detox.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Work-life balance
Waarom een goede nachtrust cruciaal is voor jouw carrière
3 min. leestijd
Work-life balance
Spanning op de werkvloer? Ga constructief om met conflicten
4 min. leestijd
Work-life balance
Goed voorbereid op vakantie: hier is jouw stappenplan
3 min. leestijd
Work-life balance
Deconnecteren tijdens je vakantie? Dat doe je zo!
2 min. leestijd
event
Roeselare
event
Roeselare
event
event
Roeselare
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.